Q&A cu Oana Tănase

Care sunt calitățile unui coach bun? Noi, RoCoach, am spune că un coach bun are abilități excelente de comunicare, este empatic, orientat către rezultate, este etic și adaptabil, experimentat și orientat spre învățarea continuă.

Sau mai pe scurt, așa ca Oana Tănase, colega noastră. Te invităm să afli mai multe despre ea din interviu:

Q: Ce te-a inspirat să devii coach și care a fost momentul în care ai decis să te dedici acestei profesii?

O: În 2009 în plină criză economică lucram în vânzări. De la o luna la alta am văzut cum toate proiectele la care lucrasem și erau pe cale să se finalizeze s-au evaporat. Au urmat niște luni de zile demotivante în care toată lumea era confuză și observam cât de mult conta comunicarea în organizație. Mi-am dat seama că aveam nevoie sa fiu ascultată, mai degrabă decât să fiu luată la întrebări, despre de ce nu merg vânzările. Călătoria mea profesională a continuat apoi și în alte industrii, însă experiența de a trece prin acel moment a rămas cu mine ca un fel de întrebare – oare cum poate să arate un cadru de dialog eficient care să catalizeze încredere și motivație. Ani mai târziu am primit răspunsul la primul curs de coaching pe care l-am urmat. A fost sclipire la prima privire – am regăsit foarte repede sensul și utilitatea coaching-ului atât în viața personală cât și în viața profesională, așa că în 2014 am decis să urmez această cale profesională.

Q: Care sunt cele mai mari satisfacții pe care le-ai experimentat în cariera de coach și cum te simți influențând viețile clienților tăi?

O: A însoți pe cineva în călătoria de dezvoltare personală și profesională înseamnă a fi martor la modul în care un om începe să-și trăiască mai mult din potențialul personal, să experimenteze mai multă coerență între cine este și ce face și să se conecteze într-un mod din ce în ce mai autentic cu cei din jurul său. Deși aceste teme sunt prezente în marea majoritate a proceselor pe care le facilitez, fiecare om și fiecare context profesional este unic. Precum un antrenor sportiv, privești din tribună cum fiecare om trece prin emoțiile și presiunea momentelor provocatoare, își găsește opțiuni și resurse pentru a evolua și apoi ajunge să experimenteze sentimentul împlinirii – a conștientizării valorii personale exprimate în acțiunile de zi cu zi. Uneori satisfacțiile sunt expresia a ce obținem și e important să obținem rezultate, însă obiectivul pe termen lung al coaching-ului este împlinirea – un sentiment care nu depinde neapărat de ce și cât obținem, mai degrabă ține de alinierea între valorile și acțiunile noastre.

Q: Cum abordezi provocările și obstacolele care pot apărea în cadrul unei sesiuni de coaching și cum ajuți persoanele cu care lucrezi să le depășească?

O: Modul în care lucrez este unul sistemic. Invit oamenii să creeze o harta exterioară a situației în care experimentează dificultate sau neclaritate. Invitația de a observa dinamicile prezente atât în interiorul nostru cât și în exteriorul nostru, ne relevă și soluția. Provocările și obstacolele au de obicei un motiv pentru care există. Mentalitatea înlăturării sau „trecerii peste” este adevăratul obstacol, căci de fapt ceea ce ne oferă cu adevărat un avantaj este capacitatea noastră de a înțelege “de ce-ul”. Când, de exemplu, manifestăm un tipar de a zice “da” riscul este că ne vom supraîncărca. În acest caz putem alege să tratăm efectele sau putem alege să înțelegem cum de îmi este greu să deleg și să fiu selectiv la ce spun “da” și la ce spun “nu”. 

Scopul unei conversații de coaching din punctul meu de vedere nu este să rezolvăm probleme, ci mai degrabă să învățăm oamenii să învețe ceva despre ei care să le permită să aibă un alt mod de a privi situațiile, un mod care să creeze condițiile potrivite pentru a acționa inspirat.

Q: Care crezi că sunt cele mai importante calități ale unui coach experimentat și cum te asiguri că te dezvolți constant pentru a oferi cea mai bună îndrumare clienților?

O: Lucrul cu sine, supervizarea continuă care să asigure etica și integritatea practicii de coaching sunt elementele de bază. Cu cât ești mai capabil ca om să fii disponibil să îl asculți și să îl întâlnești pe cel din fața ta care aduce cu sine un univers cu totul și cu totul unic, cu atât oglindirea, reflecțiile, întrebările pot fi mai utile și mai revelatoare. În cei aproape 10 ani de activitate nu m-am oprit din a învăța și a mă forma profesional. Am mentori, profesori, colegi, supervizori – o întreaga comunitate care mă inspiră să cresc și să evoluez.

Q: Poți oferi un exemplu concret de succes pe care l-ai experimentat cu un client și cum ați lucrat împreună pentru a-i ajuta să-și atingă obiectivele?

O: Am susținut liderul unei organizații în a eficientiza modul de lucru în cadrul unui departament. Procesul de coaching a facilitat mai mult angajament și implicare din partea echipei și a permis implementarea unor procese colaborative care au însemnat un timp de răspuns mai bun. Am început procesul invitând liderul să se uite la realitatea curentă, să mapeze departamentul și deținătorii cheie de interese pentru a scoate la suprafață dinamica curentă și apoi pentru a putea explora modurile în care comunicarea putea fi îmbunătățită. Apoi am facilitat conversații între lider și persoane cheie din departament care au dus la mai multă claritate despre cum e nevoie să acționeze diferit pe viitor și asta a condus și la un nou mod de a lua decizii. Timpul de răspuns a departamentului s-a îmbunătățit și feedback-urile primite de la alte departamente au oglindit de asemenea progresul acestei echipe.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top