Contextul economic pe care îl traversăm în ultimii ani a dus la apariția mai multor factori de stres, în toate mediile în care operăm. Așa cum era de așteptat, nici sistemul bancar nu a fost ocolit.
Astăzi, mai mult ca oricând, băncile se confruntă cu schimbări multiple și rapide, iar factorii de risc, precum transformările macroeconomice, instabilitatea geopolitică, tehnologiile și inovațiile disruptive și problemele de pe piața forței de muncă, au generat un tsunami de factori de stres pentru organizațiile bancare din România.
Ce consideră echipa RoCoach că este de făcut?
În primul rând trebuiesc optimizate procesele interne, trebuie să lași loc unui mindset orientat către schimbare, schimbarea de comportament.
Dar, ce te faci când un mindset orientat către schimbare nu este suficient pentru inovare?
Sistemul bancar trece printr-o perioadă în care trebuie să fie un pilon puternic al economiei, într-o lume aflată într-o schimbare continuă galopantă. Băncile au nevoie de servicii ușor accesibile clienților și un sistem de vânzări adaptat nevoilor acestora.
Pe de altă parte, băncile pot să profite de această oportunitate, pentru a reinventa modul de lucru și abordarea de business.
Echipa rămâne unul dintre elementele centrale ale performanței, alături de colaborare, dezvoltare continuă, performanță și initiațive, valori necesare pentru viitorul care ne așteaptă.
Cum credem noi că ar trebui să se pregătească băncile pentru tranformarea aceasta puternică și abruptă, care este inevitabilă?
Responsabilitatea managerială, în domeniul bancar a devenit extrem de importantă. La sfârșitul anului trecut, experții în finanțe au arătat că, în noul context creat de factorii de stres, băncilor le este greu să-şi definească direcțiile de acţiune. Responsabilitatea managerială, în domeniul bancar a devenit, astfel, o misiune imposibilă, în ceea ce privește identificarea și gestionarea riscurilor și provocărilor cu care se confruntă sistemul.
Dacă ar fi scoatem în evidență cele mai importante provocări cu care se confruntă managerii din domeniul bancar, cu care lucrează RoCoach, un top aleatoriu al provocărilor, ar arăta astfel:
- Departamente subdimensionate
- Supraîncărcarea cu activități
- Instabilitatea angajaților, care și așa sunt puțini…
- Dezvoltarea unor competențe profesionale complexe, în concordanță cu noile roluri ale angajaților din sistem
- Integrarea într-o nouă cultură organizațională
- Lipsa elasticității organizaționale a departamentelor suport
- Nevoia tot mai acută a dezvoltării unui nou stil de leadership
- Motivarea echipei
- Adaptarea la un model business sustenabil
- Securizarea unor poziții cu un nivel ridicat de expertiză profesională
- Stabilirea unei conexiuni cu Generația Z
Acum, mai mult ca oricând, leadershipul are nevoie de dezvoltare!
În opinia noastră, leadershipul a fost, mereu, o competență cu impact major, în toate companiile, indiferent de industrie. Însă, atunci când ne raportăm la viitor, competența de leadership personal te poate susține, în vederea adaptării la orice context!
Un leadership personal al angajaților îi va ajuta să înțeleagă care sunt valorile, rolul și obiectivele care le determină acțiunile.
Viitorul este al acelora care au curajul să se reinventeze și al celor care sunt în permanență în căutare de oportunități de dezvoltare și adaptare!
Pentru depășirea perioadelor de criză, și nu numai, în sistemul bancar, este nevoie de un leadership bazat pe valori, în care liderii acționează dincolo de interesul propriu de afirmare și putere, fiind interesați, în primul rând, de binele organizației și al membrilor acesteia.
Managerii trebuie să se focuseze pe gestionarea eficientă a dificultăților care apar și să identifice acele măsuri prudențiale care să protejeze organizația și să permită ieșirea cât mai rapidă din criză, cu consecințe negative minore.
Convergența dintre leadership și management, specifică sistemului bancar, poate fi implementată de profesioniștii în coaching strategic, pentru fiecare tipar în parte, prin instrumente specifice de leadership development.
Situația este, acum, de așa natură încât gradul de adaptabilitate trebuie să fie unul rapid, extrem de precis și de eficient, care să răspundă atât nevoilor emoționale, cât și unei viziuni pe termen lung, în condiții total diferite, nemaiîntâlnite până acum.
Schimbările aduse de noul context socio-economic au determinat o schimbare masivă a modului în care angajați sistemului bancar din România își desfășoară activitatea, de aceea comunicarea este un punct cheie pentru orice organizație, mai ales acum când lucrurile evoluează cu rapiditate și, atât managerii, cât și angajații, se pot lovi de multă incertitudine.
Cu siguranță, incertitudinea economică îi poate determina până și pe cei mai experimentați manageri să comită greșeli grave, care pot afecta consolidarea sistemului bancar din țara noastră.
STUDIU DE CAZ RoCoach
CONTEXT:
O echipă comercială foarte tânără, a uneia dintre băncile mari din România, cu membrii proveniți din organizații și culturi diferite, avea nevoie de o adaptare rapidă, o comunicare clară și o motivație foarte puternică, pentru schimbarea situației actuale în bine!
SUMMARY:
Trebuia să creăm, împreună, o strategie de succes, într-un termen foarte scurt!
5 DINTRE OBIECTIVELE PE CARE NI LE-AM PROPUS?
- Dezvoltarea abilităților de leadership, pentru a influența stakeholderii și a implementa strategia!
- Crearea unei culturi interne, bazată pe încredere, apartenență și mentalitate de învingător!
- Creșterea rezilienței și îmbunătățirea mecanismelor de autoprotecție, în condiții de stres!
- Identificarea interferențelor și reducerea timpului pierdut pentru detalii!
- Pregătirea echipei pentru o potențială criză și eficientizarea resurselor, pentru rezultate maxime!
THE KEY ELEMENT!
După analiza obiectivelor și discuțiile cu membrii echipei, am descoperit o motivație puternică, pentru îmbunatățirea situației actuale, ceea ce ne-a ajutat să obținem schimbări rapide și să cel mai potrivit program de coaching!
CUM A INTERVENIT ECHIPA ROCOACH?
Am decis să creăm un program de coaching de echipă, în 6 sesiuni de câte o zi.
În prima sesiune am reușit să stabilim o relație de încredere cu echipa, astfel încât să creăm un mediu sigur, pentru împărtășirea părerilor – Psychological safety, propunerilor și așteptărilor fiecăruia.
Membrii echipei s-au susținut și și-au acceptat părerile, lucru important în crearea sinergiei necesare pentru următoarele sesiuni.
Am descoperit o echipă cu o capacitate foarte bună de înțelegere a situațiilor cu care se întâlnește, dar care obișnuia să lucreze, în ritm de “avarie”, din cauza presiunii mari pentru rezultate și a gestionării situațiilor inerente, de zi cu zi.
Am lucrat la VIZIUNE și am identificat pioritățile membrilor echipei, detaliate în activități practice.
STUDIU DE CAZ
CLIENT DIN MEDIUL BANCAR
PROGRAMUL DEDICAT: MANAGEMENTUL SCHIMBĂRII
DE CE A APELAT LA NOI?
Clientul a început, în 2020, un proces intens de transformare digitală. În același timp, organizația a avut nevoie să își focalizeze atenția
asupra unei mai bune distribuiri a serviciului client-calitate și să își seteze elementele de bază, pentru a obține rezultate performante, alături de o cultură managerială centrată pe performanță.
Acesta a fost motivul și momentul în care a apelat la noi, pentru a-i ajuta să se pregătească pentru aceste noi provocări.
Care erau provocările?
- Rezistența oamenilor la schimbare
- Supraîncărcarea cu activități
- ”Legacy” – obiceiuri adânc înrădăcinate
- Dificultăți de integrare a noilor proiecte
de digitalizare, în activitatea curentă - Crearea unor clustere de competențe,
care să se ”răspândească” în cascadă,
către nivelele de jos
”Având mai mulți angajați cu o medie de vârstă ridicată, obișnuiți de zeci de ani să lucreze pe hârtie, am avut emoții că vor fi reticenți la schimbare și la tot ce înseamnă digitalizare”
Aceasta era una dintre temerile expuse echipei noastre, de către Directorul General, în etapa de briefing.
CONTEXT
Digitalizarea a influențat, și va continua să o facă, chiar mai intens, în următorii ani, nevoile, așteptările și comportamentele clienților din zona de servicii bancare și financiare. Iar băncile, împreună cu angajații lor, sunt nevoite să se adapteze la această nouă realitate.
Unul dintre obiectivele clientului, urmărit prin acest proces complex de digitalizare, a fost acela de a-și consolida poziția pe piață și de a se transforma într-o bancă modernă, competitivă și agilă.
Însă, transformarea digitală în mediul bancar, nu este doar despre tehnologie, ci și despre oamenii din organizație, iar abilitatea acestora de a se adapta la un viitor din ce în ce mai digital depinde de dezvoltarea unor abilități cheie.
În ceea ce privește organizația, abilitatea cea mai importantă în a adopta o schimbare cu succes, este să fie receptivă și deschisă către acea schimbare.
CUM AM INTERVENIT?
Am lucrat pe 2 direcții diferite: transformare de sus în jos și transformare pe orizontală
5 DINTRE SOLUȚIILE IMPLEMENTATE
Am testat nivelul de inteligență organizațională și cea de deschidere la schimbare;
Am format o echipă ”core”, care să conducă procesul de transformare și, în același timp, să fie promotorii acestui proces de digitalizare și de schimbare în organizație;
Am dezvoltat abilitățile soft ale echipei ”core”, prin workshop-uri tematice aplicate, facilitări și sesiuni de coaching, pentru dobândirea abilitaților necesare adaptării la schimbare;
Am lucrat pe competențele complexe, necesare pentru noile lor roluri, ca parte din acest nou sistem;
Am lucrat, în sesiuni de facilitare, pe tema ”Change management”, cu directorii și cu șefii de servicii.
EXPERIENȚA PROGRAMULUI ȘI BENEFICIILE LUI
Experiența unui astfel de program intens si complex, în care sunt implicați foarte mulți beneficiari și tot atâtea așteptări, este provocatoare, pentru toate părțile implicate. Pentru că, da, un proces de schimbare, fie că discutăm despre organizații, fie că ne referim la echipe, ori la o singură persoană, aduce cu sine multe obstacole, pe care trebuie să le depășim.
Când discutăm despre acest proces de transformare, implicit, discutăm și despre claritate, asumare, pregătire și despre un efort susținut din partea celor implicați. Astfel, întregul program s-a dorit să fie unul de pregătire și susținere pentru întreaga organizație, iar rezultatele au fost pe măsură.
Echipa ”CORE” de transformare a reușit, cu efort constant, să își își atingă obiectivele, pe termen scurt (1 an de zile), iar azi, dacă analizăm piața, putem să observăm efectele punerii în mișcare a obiectivelor, pe termen mediu și lung, ale acesteia.
Am reușit să scoatem la suprafața elementele de rezistentă ale organizației, în fața acestei transformări, pentru care s-au luat măsurile potrivite, în vederea depășirii lor. Astfel, nivelul de implicare și colaborare al oamenilor a crescut semnificativ și se vede acest lucru și din evoluția băncii.
Extinderea plajei de competențe soft ale organizației a deschis calea către o comunicare mai bună, atât între departamente, cât și între centrală și filiere, o rezistența scăzută la schimbare și un grad de implicare și proactivitate, vizibil crescut.
REZULTATE VIZIBILE ÎN PIAȚĂ
- Prima instituție bancară, care a lansat deschiderea de conturi și serviciile asociate 100% online!
- Posibilitatea de deschiderea online a conturilor, pentru IMM-uri și emiterea scrisorilor de garanție online!
- Creșterea gamei de produse și servicii disponibile online!
- Atragerea, cu success, a unor finanțări private!
- Creșteri semnificative pe zona de depozitare!
- Obținerea rating-ului de emitent BB, din partea Fitch!
- Creștere semnificativă a cotei de piață!
DURATĂ PROGRAM – 12 luni
WORKSHOP-URI ȘI FACILITĂRI PENTRU ECHIPA DE TRANSFORMARE – 15 workshop-uri dedicate
WORKSHOP-URI DEDICATE DE AWARENESS & CHANGE MANAGEMENT – 20 workshop-uri dedicate
OAMENI IMPLICAȚI ÎN PROIECT – aproximativ 360 beneficiari