Potrivit studiului State of Workplace Empathy din 2018, 96% din angajați consideră că este important ca angajatorii să demonstreze empatie și totuși 92% consideră că această trăsătură este subevaluată la locul de muncă.
Există mulți factori la locul de muncă care pot afecta oamenii din organizație: stresul, termenele limită, lipsa de concentrare, schimbările majore sau bruște. Toate acestea blochează experimentarea unei conexiuni empatice reale între oamenii din companie și totodată împiedică manifestarea adevăratului potențial al echipelor.
Noi, la RoCoach, suntem convinși că recunoașterea și promovarea importanței empatiei la locul de muncă este esențială pentru construirea unor medii de lucru sănătoase. De ce? Pentru că empatia este o platformă pentru înțelegere, comunicare și relații eficiente. Empatia este esențială pentru a dezvolta soluții, pentru a câștiga și păstra afaceri și pentru a evita sau a media mai ușor conflictele.
De ce contează empatia?
La locul de muncă, motivația și păstrarea calmului sunt aspecte cheie pentru a fi eficient. Atunci când ești la muncă tinzi să te comporți potrivit normelor de acolo și îți controlezi starea emoțională pe care o ai de fapt. În cele mai multe cazuri, încerci să lași adevăratul „eu” și stările pe care le ai undeva în spatele tuturor task-urilor pe care le ai de făcut. Astfel, prin faptul că nu ești încurajat sau nu consideri că pe cineva interesează sau poate nu crezi că cineva și-ar dori să te asculte cu adevărat despre anumite evenimente care te marchează, se pierde mult din potențialul tău. Cu alte cuvinte, atunci când tu nu îți manifești „eu-ul” deplin și autentic la locul de muncă, productivitatea, concentrarea și motivația ta scad.
Pentru ca liderii, de la directori de departamente până la manageri de echipe, să fie eficienți pentru oamenii pe care îi conduc trebuie să integreze empatia în comunicarea lor cu membrii echipelor. Îmbunătățirea culturii organizaționale începe prin îmbunătățirea relațiilor dintre oamenii care se află în cadrul ei. Acest aspect într-adevăr contează deoarece organizațiile sunt despre oameni și fiecare individ merită să i se dea șansa de a crea valoare și de a fi apreciat la locul de muncă. Impactul recunoașterii din partea liderilor în raport cu coechipierii săi contribuie mult în stabilirea încrederii și loialității. Angajații doresc să trăiască sentimentul de apartenență și conexiune la locul de muncă, acesta fiind obținut prin încurajarea prezenței empatiei în comunicare.
Construirea încrederii poate începe cu întrebarea obișnuită a angajaților despre cum se simt atunci când se produc schimbări mari sau schimbări bruște în cadrul organizației. Mai ales în perioada de incertitudine în care ne aflăm acum, schimbările bruște la nivel de organizații au devenit o nouă normalitate. Respectiv, necesitatea prezenței unei comunicări empatice între indivizi a devenit un „must have” pentru a minimiza pe cât de mult posibil efectele negative pe care le simt angajații. Prin urmare, liderii de echipe au rolul de generator al empatiei care o pot demonstra prin faptul că acordă timp și atenție membrilor echipei din care fac parte și iau în considerare opiniile lor.
Importanța empatiei în cadrul companiilor este demonstrată și de studiile făcute în această direcție. Conform raportului Businessolver 2017 Workplace Empathy Monitor, empatia are un impact direct asupra productivității, loialității și angajamentului membrilor companiilor. Acest studiu are la bază un eșantion de 2000 de angajați din SUA, profesioniști în resurse umane și CEO. Iată câteva concluzii ale acestuia:
- 77% dintre lucrători ar fi dispuși să lucreze mai multe ore pentru un loc de muncă mai empatic;
- 92% dintre profesioniștii în resurse umane observă că un loc de muncă plin de compasiune este un factor important pentru păstrarea angajaților;
- 80% dintre persoanele din generația millennials au menționat că își vor părăsi slujba actuală dacă biroul lor va deveni mai puțin empatic.
Toate aceste date ne vorbesc despre faptul că empatia este esențială pentru conducerea și gestionarea celorlalți, dar pentru a profita din plin de beneficiile sale, liderii trebuie să înțeleagă ce reprezintă, cum funcționează și cum să o dezvolte eficient la locul de muncă. În acest sens, noi vă prezentăm componentele principale ale empatiei din echipe.
Cum să consolidezi empatia în echipă?
În zilele noastre trebuie să fim comunicatori mai eficienți pentru a avea succes în afaceri. Astfel, pentru a putea comunica eficient, o doză de empatie și livrarea sentimentului de încredere ajută enorm. Făcând referire strict la partea profesională, atunci când este vorba despre vânzări, păstrarea clienților, gestionarea reclamațiilor sau medierea conflictelor, empatia este punctul forte care contribuie la obținerea unor rezultate avantajoase. În acest sens „ingredientele” care stau la baza unei comunicări empatice sunt:
- Încrederea
În procesul formării empatiei unul din rolurile principale o are încrederea. Crearea unei atmosfere de încredere între indivizi ajută la purtarea discuțiilor mai sensibile cu mai multă ușurință. Cu alte cuvinte, stabilirea încrederii înseamnă ascultarea și înțelegerea unei alte persoane dar nu implică neapărat faptul de a fi de acord cu ceea ce spune. Mai degrabă este relevant de a nu judeca persoana respectivă și doar de a fi dispus să-i înțelegi punctul de vedere. Un punct important pe care ar fi bine să-l urmărești atunci când asculți o altă persoană este să încerci să înțelegi ce simte ea și să descoperi unde vrea să ajungă cu discuția pe care o purtați. Cu siguranță este dificil sau chiar irelevant să încerci să convingi acea persoană să facă ceea ce ți-ai fi dorit tu. În consecință, o abordare potrivită ar fi să înțelegi ce își dorește persoana cu care porți o discuție ajutând-o în acest sens cu un sfat sau idee.
- Ascultarea
Dintre toate abilitățile de comunicare, ascultarea este probabil cea care face cea mai mare diferență. Ascultarea nu vine în mod firesc pentru majoritatea oamenilor, așa că trebuie să lucrăm la obținerea unei astfel de abilități. Problema este că cei mai mulți dintre noi avem tendința de a auzi și nu de a asculta. Cu toții avem dorința de a ne afirma și de a obține validare, ceea ce presupune că deseori putem întrerupe interlocutorul pentru a ne spune propriile viziuni, experiențe sau puncte de vedere. Ca rezultat, nu mai ascultăm ci doar vorbim pe rând. Însă, legea ascultării spune că întâi trebuie să căutăm să înțelegem și apoi să fim înțeleși.
Mai mult de atât, ascultarea se limitează rar la cuvinte. Deseori ceea ce asculți va include mulți factori nonverbali cum ar fi limbajul corpului, expresiile faciale, reacțiile altora, elemente culturale și reacțiile interlocutorului.
- Punerea întrebărilor
A dezvolta o atmosferă empatică la locul de muncă nu înseamnă doar ascultare sau încredere, ci înseamnă să știi să pui întrebările potrivite coechipierilor pentru a putea ajunge la rădăcina problemelor. Întrebările adresate celor din echipă trebuie să fie specifice și nu fie întrebări „șablon” deoarece răspunsurile vor fi direct proporționale cu modul în care se adresează întrebarea. Spre exemplu, dacă tu în calitate de lider ai primit o întrebare vagă sau confuză din partea colegilor, nu ezita să ceri o concretizare pentru a putea ajunge la nucleul problemei. Evită să faci presupuneri sau concluzii fără să deții o informație clară.
- Emoțiile
Atunci când te concentrezi pe profiturile organizației sau pe succesul ei strict dintr-o perspectivă economică este ușor să pierzi din vedere ce simt colegii tăi. În cadrul raportului State of America Workplace din 2013 care a fost realizat pe baza unui studiu în care au fost implicați 195.600 de angajați americani se menționează faptul că doar 40% dintre lucrători simt că cineva pare să aibă grijă de ei ca persoană. Aceste date ne vorbesc despre faptul că empatia nu se face simțită în procesul de lucru și „eu-ul” adevărat al angajaților este lăsat în spatele unor măști care sunt puse la locul de muncă. Însă, dacă tu creezi sau trezești emoții pozitive coechipierilor tăi și știi să comunici cu empatie, aceștia vor fi mult mai motivați și productivi atunci când lucrează într-un mediu prielnic.
„Cuvânt de încheiere”
Acceptă faptul că empatia nu se creează sau consolidează peste noapte. Învățarea modului de dezvoltare a abilităților de empatie, cum ar fi înțelegerea, ascultarea sau punerea întrebărilor necesită timp. Cu cât interacționezi mai mult cu echipa ta, cu atât este mai ușor să înțelegi nevoile acestora și să formezi un mediu empatic de lucru. Pentru a afla „know-how-ul” din spatele unei echipe în care empatia are loc în fruntea mesei, trimite-ne un mesaj și programează-ți o discuție de explorare probono cu unul dintre coach-ii RoCoach aici: www.coaching.ro/coaching.