Putere-concentrare

Cum să-ți mărești puterea de concentrare

Concentrarea și productivitatea merg mână în mână spre succes. Cu certitudine, unul din dușmanii succesului tău este puterea de concentrare, care nu mereu este una „puternică” și aduce cu sine o productivitate scăzută. Aceste lucruri au devenit o normalitate pentru lumea agitată în care trăim. Ți-ai pus vreodată întrebarea: „Cât timp pierzi, spre exemplu, când răspunzi la e-mailuri sau la mesaje când ești la muncă?” Cel mai probabil te gândești că nu durează prea mult! Ei bine, Universitatea Carleton din Canada a numărat cât ore pierzi pentru a face aceste lucruri. Potrivit studiului din 2017 în care au fost implicați 1500 de angajați din 6 organizații, s-a constatat că din 47,2 ore lucrate pe săptămână, 17 dintre acestea sunt folosite pentru a răspunde la e-mailuri. Acest lucru înseamnă că o treime din timpul petrecut la muncă este orientat către formularea răspunsurilor la e-mailuri. Nu sună prea bine! Pentru ca tu să îți poți atinge obiectivele într-un timp optim și pentru a nu te simți supraîncărcat și stresat de diferitele sarcini pe care le ai de făcut la locul de muncă, este foarte important să înveți cum să-ți mărești puterea de concentrare. 

Ce te poate desconcentra la locul de muncă? 

  1. Excesul de stres – Acesta are rolul unei bombe cu ceas pentru calitatea muncii tale. Atunci când simți că nu ai timp, resurse sau cunoștințe suficiente pentru a face unei situații e destul de greu să te mobilizezi. Senzația de nervozitate, compleșire sau anxietate sunt unele dintre semnele care te fac mai puțin concentrat și există riscul să faci erori banale din cauza cărora poate suferi echipa sau chiar organizația. Spre exemplu, stresul poate apărea atunci când încercați să realizați anumite sarcini în timp prea scurt. 
  2. Satisfacția scăzută cu locul de muncă – Satisfacția la muncă dă tonul productivității și dorinței tale de a aduce plus valoare echipei. În caz că satisfacția este una slabă sau nu persistă deloc e clar că motivația este afectată și nu te poți concentra profund pe ce faci. Spre exemplu pot apărea momente când majoritatea sau chiar toți membrii din echipă sunt nefericiți probabil de o sarcina pe care nu îndeplinit-o prea bine sau poate au avut rezultate slabe de performanță. În aceste situații este destul de dificil să te concentrezi pe proiectele următoare. 
  3. Multi-tasking-ul – Odată cu schimbările rapide care se produc pe piață, organizațiile sunt nevoite să adopte noi strategii de muncă pentru a putea face față provocărilor. Multi-tasking-ul angajaților a fost văzut ca o opțiune fiabilă pentru a putea lua decizii rapide. Dar această decizie binevenită, la prima vedere, aduce și efecte adverse. Anume multi-tasking-ul contribuie la o scădere a concentrației și productivității astfel producându-se greșeli elementare care pot costa mult companiile. 

În calitate de lider în organizație, tu ești pus în situația de a monitoriza activitățile coechipierilor, de a finaliza proiecte, de a respecta deadline-uri, de a încorpora noi proiecte și multe altele. Cantitatea copleșitoare de muncă și distragerea constantă, cum ar fi notificările prin e-mail sau zgomotul continuu, îți afectează atenția, respectiv nu te poți concentra asupra sarcinilor urgente și importante. 

Pentru a înțelege ce anume te poate împiedica să fii mai productiv, vă prezentăm studii care evidențiază zonele problematice ale activității tale și a colegilor tăi la locul de muncă. 

  1. În 2018, Udemy Worforce Distraction Report evidențiază faptul că zgomotul din birouri are efecte negative asupra productivității. Mai exact, 52% din respondenți au spus că sunt mai productivi atunci când nu lucrează într-un birou zgomotos. Ulterior, respondenții au fost întrebați: „Ce ar putea face angajatorii pentru a reduce distragerea atenției la locul de muncă?”. Răspunsul a 38% dintre cei chestionați a fost că ar fi bine să se creeze spații destinate muncii liniștite și spații pentru cei care preferă în spații mai zgomotoase și 40% au declarat că preferă orare flexibile de muncă. În cadrul acestui studiu au participat peste 1000 de angajați full-time din SUA. 
  2. Atunci când îți apare notificare pe Facebook sau un mesaj pe WhatsApp cu toții avem impresia că nu durează prea mult ca să o verifici și să revii înapoi la activitatea ta. Un studiu realizat în 2008 de Gloria Mark, profesoară la Universitatea California din SUA, a constat că durează mai mult decât noi am avem impresia. Mai exact, dacă te distragi pentru câteva momente îți ia în medie 23 de minute și 15 secunde ca să te concentrezi din nou pe sarcina efectuată anterior. Acum imaginează-ți că acest lucru se întâmplă de 5 ori pe zi. Care ar fi timpul pierdut timp de o săptămână? 
  3. În 2015, Oxford Economics a chestionat peste 600 de directori și 600 de angajați care lucrează în mai multe industrii și în diverse medii (birouri deschise, birouri individuale, muncă de acasă etc.). Ei au găsit un decalaj semnificativ între modul în care directorii priveau mediul de birou și modul în care angajații lor îl vedeau. Datele ne spun că 53% dintre angajați au declarat că zgomotul la locul de muncă reduce productivitatea; în timp ce doar 35% dintre directori au spus că este adevărat. Cu alte cuvinte, comunicarea bună între lideri și coechipierii lor este esențială pentru a crește puterea de concentrare și productivitatea în cadrul organizațiilor. 
  4. Un raport din 2020 realizat de O.C.Tanner a constatat că 79% dintre angajați suferă de epuizare (burn out), pe care autorii raportului o atribuie culturii slabe la locul de muncă. Mai exact, tipurile de locuri de muncă în care crește probabilitatea epuizării sunt cele în care angajații nu sunt recunoscuți și apreciați, se simt deconectați de echipa lor sau au un echilibru scăzut dintre viața profesională și cea privată. Astfel, atunci când angajații nu sunt motivați și entuziasmați de munca pe care o fac, puterea de concetrare se diminuează. 

Da, sunt o multitudine de factori care pot sta în calea realizării obiectivelor tale, fie că e vorba despre răspunsul la e-mailuri sau de faptul că ai multe sarcini de finalizat și te stresezi că nu reușești. Vestea bună e că poți învăța cum să gestionezi astfel de situații. Echipa RoCoach vine cu sfaturi utile care te vor ajuta să îți crești puterea de concentrare. 

8 sfaturi care te ajută să-ți mărești puterea de concentrare 

  1. Scrie o listă cu activitățile tale zilnice!

Scrierea sarcinilor pe o foaie te poate ajuta să vizualizezi ce trebuie să faci și să te concentrezi pe îndeplinirea lor conform listei. Astfel o să poți îndeplini treptat fiecare activitate și nu te vei mai simți atât de compleșit. Deși este posibil să ai o listă lungă de sarcini, poți fi sigur că nu vei uita nimic și te vei concentra pe realizarea sarcinilor conform listei. 

  1. Ia pauze frecvente! 

Efectuarea unei sarcini pentru o perioadă lungă de timp ar putea fi plictisitoare și atunci ai tendința să nu mai fii într-atât de concentrat pe ce faci. Însă, dacă iei pauze regulate la locul de muncă, concentrarea ta nu va fi afectată într-o măsură mare. Spre exemplu poți lua pauze de 5-10 minute la fiecare 2-3 ore de muncă. 

  1. Evită multitasking-ul! 

Cu toții știm că dacă faci două sau mai multe lucruri în același timp, nu reușești să le îndeplinești calitativ pe niciuna dintre acestea. Dacă efectuăm mai multe sarcini deodată, există o mare probabilitate că acestea vor avea greșeli banale din cauza neatenției care pot afecta echipa ta. Soluția este de a lucra la o sarcină și doar după ce o finalizezi să treci la altă sarcină. 

  1. Îmbunătățește condițiile de muncă! 

Un mediu de lucru incomod sau gălăgios afectează în mod direct concentrarea angajaților la locul de muncă. Asigură-te că tu și coechipierii tăi aveți instrumentele potrivite și anturajul adecvat pentru a vă executa activitățile. 

  1. Prioritizează sarcinile cu valoare ridicată! 

Asigură-te că evidențiezi obiectivele/ sarcinile importante pentru tine și echipa ta. E foarte important să explici clar sarcinile care trebuie finalizate în primul rând de către colegii tăi. Astfel o să eviți într-o mare măsură multitasking-ul. 

  1. Setează deadline-uri realiste! 

Evită să stabilești termene sau obiective nerealiste pentru proiectele la care lucrezi tu sau echipa ta. Dacă o să procedezi astfel, colegii tăi s-ar suprasolicita și stresa doar pentru a respecta acest termen. Mai mult, sarcinile nu vor fi realizate calitativ și se vor comite greșeli. 

  1. Motivează-ți colegii de echipă! 

Motivația este foarte importantă într-o echipă deoarece colegii tăi s-ar putea plictisi de anumite activități și astfel concentrarea va avea de suferit. Un mod eficient de a îți motiva echipa este utilizarea tehnicilor de gamificare. Gamificarea anumitor sarcini poate fi mai atrăgătoare și mai interesantă pentru echipa din care faci parte. Astfel, toți membrii echipei vor fi mult mai entuziasmați și mai concentrați pe activitățile lor.

  1. Deleagă sarcini! 

Pentru a fi mai eficienți, învață să delegi unele sarcini care ți-ar lua prea mult timp. Nu trebuie să faci totul singur. Solicită ajutorul colegilor tăi pentru a partaja volumul de muncă. Spre exemplu, dacă nu îți place corectarea unui articol, ia în considerare propunerea colegului de a te ajuta primele 10 pagini și tu vei face restul. Astfel, vei avea posibilitatea să te concentrezi pe alte activități.

Concluzie

Atenția și puterea de concentrare sunt abilități pe care le poți stăpâni din ce în ce mai greu în această lume dinamică. Noi, cei de la RoCoach, suntem aici să te ajutăm! Antrenează aceste abilități urmând sfaturile de mai sus pentru a putea să performezi în ceea ce faci. Dacă puterea ta de concentrare nu e foarte „puternică”, atunci tu și echipa, chiar și organizația din care faci parte veți avea de pierdut. E un fel de efect al dominoului deoarece într-o organizație toți sunt interconectați și e extrem de important ca toți membrii acesteia să lucreze eficient. 

Dacă ai alte întrebări sau neclarități, lasă un mesaj la adresa https://coaching.ro/contact/ . 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top