De câte ori te-ai oprit și te-ai gândit la ce spun angajații despre tine? Și aici mă refer la compania ta, pe care, fie că vrei sau nu, o reprezinți prin tot ceea ce ești. Probabil nu te gândești deoarece Charlie Chaplin spunea că nu e treaba noastră ce gândesc alții despre noi. Sigur, probabil că nu trăia în era necesității unui proces de corporate branding puternic.
Comunicarea corectă a viziunii companiei tale este elementul cheie prin care aduci sub aceeași umbrelă tot ceea ce cred despre tine clienții, angajații sau furnizorii tăi.
Aceasta poate fi de cele mai multe ori un element pe care mulți manageri îl ignoră. Și foarte probabil știi și tu că aceste servicii sau acest departament nu se află pe primul loc în bugetul tău anual de cheltuieli. Însă, o comunicare greșită te poate costa mai mult decât o investiție într-o tehnologie care nu se potrivește neapărat liniei tale de producție.
Comunicarea corporatistă poate fi critică pentru avantajul competitiv al companiei. Aceasta servește drept punct de ghidaj către atingerea scopului tău. Este cea care trasează uniformitatea tuturor proceselor din cadrul companiei. Când toate departamentele se aliniază, nu poate exista decât succes.
Probabil în momentul în care folosim cuvântul branding te gândești la identitate vizuală (logo, slogan, cărți de vizită, website etc.). Acest aspect este însă unul dintre cele mai mici, dar în același timp importante, elemente pentru promovarea companiei tale. Comunicarea corporatistă presupune însă mult mai mult.
Aceasta este suma tuturor acțiunilor tale din interiorul spre exteriorul companiei.
Multe companii consideră că acest gen de comunicare nu este esențială sau că cei care comunică pentru tine îi dau prea multă importanță. Managerii care nu cunosc necesitatea acestui element important vor considera că acesta trebuie doar să aducă venituri companiei și să mărească șansele imediate ale companiei de a vinde.
Comunicarea corporatistă este însă o strategie pe care trebuie să o adopți încă din ziua în care alegi numele companiei tale și trebuie să o duci cu tine până în prezent.
Există totuși câteva elemente cheie de care trebuie să ții cont în structurarea strategiei tale de comunicare.
Angajații sunt primii judecători
Trăim într-o eră în care veștile circulă repede. Și nu doar extern, ci și intern, printre angajații tăi. Aceștia sunt la curent cu toate evenimentele din viața companiei în care lucrează, și asta mai ales atunci când vorbim de generația millenials. Dorința de identificare sau de apartenență sunt printre elementele esențiale pe care noul val de angajați le iau în considerare atunci când vor să se angajeze. Dacă aceștia nu simt că ceea ce insufli se regăsește în setul lor de valori, riști să pierzi, deoarece aceștia ori te vor părăsi, ori vor alege să comunice greșit credințele și viziunea ta. Adesea, companiile aleg să își concentreze atenția asupra clienților, uitând de importanța unei culturi organizaționale uniforme și intrinseci. Fii atent la felul în care comunici cu angajații și asigură-te că tot ceea ce zici și ce faci este înțeles de către ei și că vor privi valorile tale cu respect și înțelegere.
Furnizorii te pot duce la pierzanie
Și când vorbim de cuvântul acesta poate puțin dur nu îți spun că acesta se referă la termene neonorate de ei, ci de tine. O companie care este mereu restantă își va distruge încet și sigur reputația. Și asta poți să o confirmi chiar tu dacă treci de cealaltă baricadă. Chiar și modul ăn care comunici cu ei legat de lucrurile de care ai nevoie să le livreze poate influența imaginea companiei tale. Încearcă să ții cont de schema ta financiară și să nu depășești veniturile cu alte costuri. Asigură-te că fiecare termen de plată este respectat de către departamentul financiar. Comunică valorile tale și alege-ți fiecare furnizor în funcție de modul în care acesta se identifică cu viziunea ta.
Clienții au ultimul cuvânt
Ajungem, bineînțeles, la cei care ne țin compania în picioare. Cei alături de care construim comunități sănătoase și care ne ajută să promovăm cel mai ușor produsele sau serviciile noastre: clienții. Sunt cei către care ne îndreptăm toate canalele de comunicare și fără de care compania noastră nu ar rezista.
Lumea digitală a ajuns mai mult decât un spațiu în care le povestim celorlați despre ce am mai făcut în ultima vreme. Este o lume în care companiile trăiesc și se dezvoltă, spun povești și se identifică cu publicul lor. Dacă ceea ce comunici este greșit, riști să pierzi mai mult decât crezi.
În octombrie 2017, Dove a creat o reclamă pe contul său de Facebook, în care o femeie de culoare își dădea jos un tricou asemănător cu culoarea pielii sale devenind o femeie albă, care purta un tricou apropiat de culoare pielii ei. Acest lucru simboliza efectul folosirii loțiunii create de către cei de la Dove. Oamenii au reacționat imediat, spunând că reclama este rasistă. Aceștia au retras rapid reclama și și-au cerut scuze oficial pentru neînțelegerile create. Cu toate acestea, reacțiile negative ale oamenilor le-au scăzut numărul de urmăritori și au aruncat o notă negativă asupra unui brand care își dorește să promoveze frumusețea feminină în toate modurile ei și egalitatea între femeie, indiferent de rasă, naționalitate sau etnie.
Un astfel de exemplu demonstrează că există o linie subțire între comunicarea bună și cea rea. Și toate acestea țin de modul în care compania reușește să își alinieze credințele cu cei către care își vinde produsele sau serviciile.
În era tehnologiei veștile circulă repede. Fiecare mișcare pe care compania ta o face se răsfrânge în lumea Internetului și ajunge la clienții, angajații sau furnizorii tăi. De aici e doar un pas până când aceștia își vor forma o idee sau opinie despre ce tu îți dorești să comunici și devin adevărați influenceri care răspândesc informații și păreri despre companie.
Fii constant și comunică liniar
Comunicarea companiei tale trebuie să fie liniară și să vină din interior. Fiecare proces din cadrul acesteia trebuie să transmită aceleași valori, obiective sau misiune.
Vorbim aici de situația financiară, investiții, acțiuni pe bursă, plăți către furnizori, contracte onorate, comunicare internă ș.a.m.d.
Toate trebuie să spune că ești profesionist, că oamenii pot avea încredere în tine și că ești pregătit să faci față oricărei provocări. Asigură-te că cei care comunică pentru tine, începând de la cel mai mic nivel, o fac în concordanță cu viziunea companiei.
Comunicarea corporatistă este cea care te salvează întotdeauna atunci când faci greșeli. Știm cu toții că a greși e omenește, dar e mult mai important să înveți să îți îndrepți greșelile și să fii corect față de clienții, angajații și furnizorii tăi.
Aliniază viziunea ta cu fiecare nivel care stă la baza funcționării corecte a companiei tale. Comunică fiecăruia același set de valori și aceeași viziune pentru a construi un brand puternic și credibil.
Comunicarea este baza unei companii de succes.