Comunicare-pandemie-incertitudine

Comunicare în vremuri de incertitudine

Pandemia generată de virusul Covid-19 ne impune să trăim momente fără precedent care au repercursiuni nu doar în viața noastră privată, dar și în cea profesională. Aceste circumstanțe ne-au schimbat modul de trai la 180 de grade și ne provoacă să descoperim noi modalități de interacțiune, comunicare și exercitare a activităților. Atât angajații, cât și liderii sunt puși în situația de a face față schimbărilor profunde ale metodelor de lucru și ale tensiunilor emoționale care s-au accentuat din cauza incertitudinii. Partea bună constă în faptul că acum este momentul ca liderii din organizații să-și consolideze conexiunile generale cu angajații. De ce? Pentru că majoritatea angajaților sunt mai vulnerabili la stres sau anxietate și sunt mai predispuși să nu stea prea bine la capitolul motivație. Astfel, se simte necesitatea de a găsi o doză de siguranță și încredere la locul de muncă ceea ce pot oferi liderii din organizații. 

Echipa RoCoach deseori primește întrebări legate de managementul organizațiilor în timpul acestei crize. Unul din lucrurile care sunt esențiale acum și pe care îl recomandăm managerilor să-l implementeze este o strategie de comunicare eficientă cu angajații. Da, instrumentele fundamentale ale unei comunicări eficiente încă funcționează, chiar și în această perioadă. Anume comunicarea clară și inspirată menține entuziasmul în echipă și potențează productivitatea. 

Comunicarea eficientă a unui lider în timp de criză ajută coechipierii la: 

  • Menținerea siguranței 
  • Adaptarea față de schimbările continue 
  • Susținerea moralului 
  • Creșterea motivației 
  • Consolidarea încrederii 

Pentru ca tu, în calitate de lider, să dobândești aceste rezultate e necesar: să definești și să indici care sunt obiectivele pe termen lung; să asculți și să înțelegi punctele de vedere ale colegilor; să fii deschis către dialog. Fii proactiv! Dar nu e suficient doar atât. În această criză, tu te poți baza pe o multitudine de cercetări, studii și experiențe pentru a construi o rezistență organizațională fermă. Mai mult, tu chiar poți contribui la transformarea crizei într-un catalizator de schimbări pozitive în echipă. Întrebarea evidentă care intervine aici e: „Cum fac toate acestea?”

Pentru a atinge un nivel de comunicare superior, RoCoach îți recomandă să urmezi aceste 4 direcții: 

  1. Dă-le angajaților ce le trebuie, atunci când le trebuie! 
  2. Comunică clar, simplu și frecvent! 
  3. Alege candoarea și nu carisma!
  4. Construiește rezistență!

La prima vedere poate ți se pare destul de abstract ce am menționat mai sus. Dar, după cum știm cu toții, nuanțele fac diferența. Mai jos, noi vă prezentăm ce înseamnă toate aceste aspecte și care sunt nuanțele pe care trebuie să le luăm în considerare atunci când le aplicăm.

Dă-le angajaților ce le trebuie, atunci când le trebuie!

Informațiile de care au nevoie angajații evoluează odată cu criza. În același mod trebuie să se dezvolte și mesajele din partea liderului. Diferite informații îi pot ajuta pe angajați: să rămână în siguranță, să facă față emoțiilor negative care pot deveni copleșitoare; să se conecteze la scopul și obiectivele din organizație. În primele etape ale crizei, liderii trebuie să furnizeze informații instructive pentru a încuraja calmul. Aceste informații fac referire la regulile operaționale care includ timpul liber, orele suplimentare și schimbările care intervin la nivel operațional. Pe măsură ce oamenii încep să respecte instrucțiunile de siguranță, comunicarea se poate transforma punând accent pe adaptare la schimbări și incertitudine. Și în cele din urmă, pe măsură ce sfârșitul crizei este vizibil, intensifică internalizarea informațiilor pentru a ajuta oamenii să înțeleagă criza și impactul acesteia. În caz că nici tu nu poți să-ți dai seama ce anume au nevoie coechipierii tăi, atunci întreabă-i. Nimeni altcineva, în afară de oamenii din echipă, nu știe mai bine care sunt necesitățile. 

Comunică clar, simplu și frecvent!

Din cauza incertitudinii care este impusă de această criză, capacitatea unei persoane de a procesa informații tinde să fie una mai limitată, decât în vremurile normale. Cu alte cuvinte, cu cât informațiile sunt mai abstracte sau complicate, cu atât este mai dificil pentru oameni să găsească sens într-o „avalanșă” de informații continue. Mesajele clare și simple care vin din partea managerului sau din partea CEO-ului care fac referire la schimbările survenite atât în interiorul cât și în exteriorul organizației sunt cele mai eficiente pentru angajați. De ce? Pentru că fiecare dintre noi tindem să avem o încredere mai mare în persoanele pe care le cunoaștem sau cu care am comunicat vreodată. Nu subestima încrederea pe care o au coechipierii tăi în tine ca lider.

E important ca mesajele formulate să fie pozitive deoarece cele negative erodează încrederea. Nu utilizați expresia „nu trebuie să…”, ci „vă încurajăm să…”. Totodată, repetați cât mai mult mesajele noi și importante. Unele studii ne arată că publicul trebuie să audă un mesaj legat de riscul pentru sănătate de 9 până la 21 de ori pentru a-și maximiza percepția asupra acestui risc. Așa că repetați, repetați și încă o dată repetați! Și pentru ca aceste mesaje să nu „zgârâie pe urechi” utilizați diferite formule amuzante cum ar fi rime sau imagini pentru ca mesajul să se „lipească” mai bine de conștiința colegilor tăi. 

Alege candoarea și nu carisma

După stabilirea cerințelor de siguranță de bază, ar fi ideal ca liderii să ajute indivizii să facă față emoțional traumei schimbării bruște și să se adapteze la noile normalități după ce criza va lua sfârșit. Cum faci asta? Fiind o persoană de încredere în ochii coechipierilor tăi. Dacă nu reușești să construiești rapid încrederea în timp de criză, atunci ceilalți își pierd încrederea în tine treptat. Oamenii se așteaptă la informații credibile și relevante. Atunci când părțile interesate cred că sunt induse în eroare sau că riscurile nu sunt luate cu seriozitate, angajații își pierd încrederea. Pentru a construi încrederea, ia în considerare următoarele: 

  1. Concentrează-te pe fapte. Fă o diferență clară între ceea ce cunoști și ce nu cunoști. Nu speculați sau minizați realitățile. Fii sincer! Când nu poți comunica cu certitudine anumite informații, spre exemplu despre momentul în care distanța fizică și restricțiile de călătorie vor fi eliminate, evită să faci estimări rapide cum ar fi „ Există șanse de 65% să revenim la normal din martie”. În schimb, ar fi bine să recunoști incertitudinea și să prezinți criteriile pe care le vei folosi pentru a determina direcția de acțiune. Spre exemplu poți transmite un astfel de mesaj: „Sper că nu suntem online din primăvară, totuși, acest lucru este departe de a fi sigur. Organizația noastră va urma îndrumările guvernamentale atunci când luăm decizii pentru a ne asigura că nu există vreun risc pentru fiecare dintre noi. .”
  2. Fii transparent. Transparența creează încredere. Comunicatorii care sunt percepuți de către colegii lor că au intenții bune sunt mai predispuși să câștige încrederea celorlalți chiar dacă deciziile lor pot fi nefericite. Oferă oamenilor o imagine „din culise” a diferitelor opțiuni pe care le iei în considerare și întreabă-i ce părere au. 
  3. Arată vulnerabilitățile tale. Comunică constructiv propriile sentimente și recunoaște trăirile personale generate de afecțiunile emoționale. Anume demonstrarea vulnerabilității, precum anxietatea din cauza pierderilor comune sau împărtășirea sentimentelor autentice cu privire la impactul schimbărilor asupra coechipierilor, pot contribui la creșterea încrederii. 

Dezvoltă reziliența!

În această criză economică, liderii se confruntă cu o perioadă critică în care trebuie să îmbunătățească rezistența oamenilor și să activeze sursele de speranță, încredere și optimism pentru a debloca creativitatea și a construi o viziune de viitor. Cum poți construi reziliența în echipa ta? 

  • Sărbătorește micile succese. Împărtășirea poveștilor pozitive și crearea unor momente speciale contribuie semnificativ la menținerea rezistenței în echipă. Pentru început ar fi bine să recunoști pierderile. Arată destul de straniu faptul că menționez, în primul rând, pierderile, dar negarea sau evitarea acestora poate face mai probabil ca oamenii să se concentreze pe evenimentele negative, mai ales în perioadă de criză. 

O altă variantă ar fi să evidențiezi modul în care organizația răspunde la criză cu povești care descriu cum oamenii se adaptează la noile modalități de lucru. Tuturor ne plac poveștile inspiraționale! Totodată, poți să apreciezi oamenii pentru provocările cu care se confruntă. Poți să trimiți mesaje personale de mulțumire sau ai putea purta conversații individuale pentru că acestea contribuie mult ca oamenii să se simtă parte a ceva important și semnificativ. Toate acestea ajută indubitabil la consolidarea rezilienței. 

  • Construiește o comunitate. Este important să construiești o identitate socială comună și un sentiment de apartenență bazat pe valori, norme și obiceiuri comune. În această perioadă de criză și incertitudine legăturile sociale devin mai puternice și sunt mai apreciate. Orice efort de a crea o identitate socială comună trebuie să se bazeze pe un sentiment de sprijin pentru ceilalți. Modalitățile practice care încurajează acest lucru atunci când oamenii lucrează de la distanță pot fi: frecventarea acelorași cluburi de exerciți, creearea unor grupuri de chat comune sau participarea în diverse competiții. Completează acest tip de informare cu o comunicare individuală prin telefon, e-mail sau video către persoane individuale sau echipe mai mici. O idee bună ar fi ca tu și oamenii din echipă să improvizați o „ieșire la cafea/ceai” virtuală sau un tur virtual ale spațiilor de muncă. 

Având în vedere cât de repede și drastic pandemia a schimbat viața personală și profesională a multora dintre noi și cât de repede s-a prăbușit incertitudinea peste noi, oamenii își caută liderii din organizații mai mult ca oricând pentru îndrumare și sprijin. Astfel, ceea ce spui și modul în care transmiți o informație în calitate de lider joacă un rol semnificativ în menținerea și dezvoltarea performanței a coechipierilor tăi. Dacă simți că ai omis anumite detalii legate de o comunicare eficace în această perioadă agitată, pentru început poți pune în practică ideile pe care le-am menționat în acest articol. Dacă vrei să cunoști toate inside-urile acestui proces, contactează-ne sau lasă-ne un mesaj la adresa coaching.ro/contact.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top