8 solutii criza

8 soluții pentru a trece de criză – partea 1

Pentru mulți manageri, antreprenori și conducătorii de organizații, situația actuală în care ne aflăm este o criză care nu este asemănătoare cu niciuna din istoria recentă. De aceea, am decis să-ți oferim 8 sugestii care să te ajute să gestionezi mai ușor și clar activitățile. Sugestiile oferite nu sunt nici originale, nici ieșite din comun. Fiind simple, pot părea simpliste. Dar nu sunt. Din acest motiv, am ales să împart articolul în două părți distincte, pentru a îți scurta și mai mult calea către implementarea lor rapidă. De altfel, te rog să iei în considerare ca pe niste soluții pe termen scurt, care au fost testate sub ochiul atent al coach-ului.

Așadar, întrebarea fundamentală în aceste condiții este:

Care sunt lucrurile pe care e nevoie să începi să le faci ACUM, în mijlocul crizei, ca să ai din nou un profit stabil cu organizația ta?

Sincer, cred că e timpul să iei în cosiderare următoarele puncte, atât pe parcursul acestui an, cât și pe viitor:

Pasul 1: Concentrează-ți în fiecare zi atenția pe ceea ce trebuie să faci ca să supravietuiesți și nu băga în seamă vocile (ceilalți, mass media etc) care îți spun că nu vei reuși.

Poți sa începi de azi, să știi! Caută informațiile clare, care sunt verificate și reverificate de experiența ta și a celor în care ai încredere. Fă ordine în contabilitate, în vanzare, în administrarea stocurilor, în contactele cu posibilii clienți. Caută claritatea, evidentul. Nu te mai amăgi singur cu lucruri vagi și greu de măsurat.

Dacă ți-ai clarificat lucrurile cât se poate de bine, concentrează-te pe ceea ce poți face tu personal si ceea ce poate face organizația ca să ieși din dificultate. Gândește-te la om strategie, la cățiva pași care te-ar putea duce mai aproape de ceea ce îți dorești să se întâmple. Din experiența mea cu peste 400 de companii, nu există nici un fel de plan de acțiune corect și viabil, fără un model de gândire …corect și viabil. Dacă începi să gândești corect, vei ajunge la acțiuni corecte!

Pasul 2: Înfruntă-ți fricile!

Am tot auzit o expresie în limbajul românesc: “Suntem un popor de fricoși, de oameni care fug de responsabilitate”. De fiecare dată când aud asa ceva, îl confrunt pe cel care spune aceste cuvinte, întrebându-l cu ce contribuie el la această definiție. Și cum ne putem gândi altfel la lucruri, nu concentrându-ne imediat la parțile negative și la eșecuri.

Oricare ar fi ingrijorarea pe care o ai, ridică-te și înfrunt-o, acum. Chiar nu mai are rost sa aștepti până în ultimul moment. Sau o oportunitate care nu mai vine de ceva vreme. În facultate am citit un articol despre frică și mi-au rămas câteva detalii în minte, despre relația dintre frică și realitate. Iată-le:

• mai putin de 5% din ceea ce ne provoacă teama este rezolvabil într-un fel sau altul.
• alți 5% din ceea ce ne temem este în afara oricărui control pe care l-am putea avea.
• restul de 90% din ce ne face să ne fie frică nu există în realitate și nici nu va exista vreodată!

Asta înseamnă că îți poți schimba optica asupra evenimentelor sau consecințelor lor: poți să le vezi doar ca pe alte provocări care ți-au ieșit în cale. Mai mult, cred că poți face încă un pas: să le transformi în obiective personale! La fel poți face și împreună cu colegii tăi: asigură-te ca toți au înteles treaba de mai sus (cea cu 90% din frica) și că toată compania va ramane concentrată și pozitivă față de schimbările din piață. Daca simți că e nevoie, întalneste-te, daca nu față în față, atunci virtual, cu cei pe care îi simți că ezită sau încă nu au reușit să își schimbe punctul de vedere, către a fi mai proactivi.

Spun asta pentru ca să nu te amăgesti singur: dacă tu nu le spui clar și repetat ca totul merge într-o direcție bună, ei vor reacționa în cel mai nepotrivit mod posibil. Și te vei “trezi” cu moralul la pământ. Nu numai moralul lor, ci și al tău!

Pasul 3: Evaluează avantajele, plusurile afacerii tale în circumstanțele actuale.

Am întâlnit mulți directori de companii pentru care această evaluare constantă este o provocare destul de mare. Însă îți mărturisesc că fară acest pas, nu vei putea merge înainte. Ba mai mult, nu cred că vei putea supraviețui! Ca să lupți cu influențele negative din piață, cu clienții dispăruti ca peste noapte și cu autoritățile care au devenit mai dure ca niciodată, e necesar să tragi aer adanc în piept și să începi evaluarea.

Cum începi? Dacă nu ai alt model deja, îți recomand o mini-strategie exprimată prin 3 întrebări:

• Ce controlează foarte bine compania ta, în termeni de resurse, procese, clienți, execuție etc?
• Ce se află dincolo de abilitatea ta de a controla?
• Ce este complet lipsit de importanță în structura și acțiunile companiei tale?

În privința evaluării efective, sunt mii și mii de criterii pe care le poți lua în considerare. Totuși, îți recomand să te concentrezi pe elementele esențiale ale întreprinderii tale, evaluând inițial următoarele puncte:

• Ce funcționează bine sau foarte bine în afacerea ta acum?
• Care sunt cele mai evidente puncte tari ale companiei tale? Dar ale oamenilor care lucrează cu și pentru tine?
• Re-evaluează talentele, abilitățile și resursele care sunt pe deplin disponibile din perspectiva oamenilor și a afacerii în general. Apoi fă un pas în spate și gândește-te cum le-ai putea folosi mult mai bine decât până acum.

Pasul 4: Reevaluază-ți stilul și strategia conducerii afacerii tale.

În perioadele de scădere economică și de variații mari ale pieței, devine din ce în ce mai important să rămâi concentrat pe motivele care te tin implicat în afacerea ta. Care este “viziunea” și “misiunea” organizației tale? Are compania nevoie de o re-evaluare a viziunii și misiunii, în condițiile în care tot ceea ce știai că e sigur pe piață s-a schimbat definitiv?

Dacă ai facut această re-evaluare și ți-ai definit scopul cu claritate și angajament, poți să implementezi câteva acțiuni strategice aproape imediat:

• Comunică viziunea și misiunea în noua lor formă către toți colegii și partenerii tai, într-o formă clară și succintă.
• Explică-i fiecărui angajat al companiei tale ce rol are începând din această perioadă și în ce fel contribuie munca lor la atingerea scopurilor și obiectivelor pe care ți le-ai propus. Mai mult decât atât, înarmează-te cu răbdare și răspunde-le la toate întrebările care apar în legatură cu acest subiect, indiferent când apar.

Simți ca întâmpini dificultăți în deciziile din această perioadă? Programează-ți o discuție de explorare cu unul dintre Coach-ii RoCoach. Sigur te putem susține și ajuta. Acum e timpul tău!

Programează o consiliere telefonică aici

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top