Piața de coaching în România, resuscitată de COVID 19?
Managerii și antreprenorii din România au fost cei care au dictat dinamica acestei piețe, ceea ce înseamnă că este evidentă o maturizare a comunității oamenilor de afaceri de la noi din țară. Și este un lucru foarte bun, dacă este să punem în balanță cât cântărește, mai ales în cifre, investiția în dezvoltarea personală, alături de specialiști, versus educația în câmpul muncii, pe o piață într-o continuă schimbare, dinamică și activă precum un pinguin pe gheață.
Poate că unul dintre răspunsurile la întrebarea ”De ce oamenii de afaceri americani consideră coaching-ul o unealtă indispensabilă, în evoluția lor profesională?” este chiar acesta: piața din SUA este matură si este rezultatul culturii de business de acolo. Teoria este susținută de cel mai recent studiu, realizat la cererea International Coaching Federation (ICF), care arată că, pe piața globală de coaching, Statele Unite ale Americii reprezintă peste 40% din valoare.
În schimb este de remarcat și o creștere semnificativă a industriei, în Europa. Într-un studiu făcut de PWC, pentru ABSL România, este menționat procentul de 15% în ceea ce privește intenția de alocare de bugete pentru coaching, ca parte a pachetelor de beneficii. Cred că este cel mai mare procent alocat pentru coaching, în ultimii ani…
Cum a reușit să câștige coaching-ul în fața trainingului și a consultanței? Oamenii de afaceri și managerii au înțeles că trebuie să apeleze la coaching, când sunt într-un punct foarte bun, când chiar obțin rezultate excelente. Pentru că un coach nu este acolo să te ajute să devii din slab, bun. Coach-ul este acolo să te ajute să devii din bun, extraordinar. Pentru că asta face un coach adevărat!
Și asta pentru că, un proces de coaching se adresează celor care au knowledge-ul necesar profesiei lor, au maturitatea profesională necesară și știu încotro vor să se îndrepte, din punct de vedere profesional. Altfel, dacă nu știi încotro vrei să mergi, orice drum e bun… Prin urmare, un coach adevărat te va îndruma să îți atingi obiectivele tale, să îți cristalizezi obiectivul și calea de urmat, pentru a deveni extraordinar.
Pentru a afla care este nivelul de acceptare al coachingului în România și de ce a devenit a doua industrie, ca rată de creștere, după IT, am întrebat specialiștii care lucrează în cadrul companiei RoCoach?
A apărut coachingul Generației Z
Iată care sunt cele mai importante tendințe și provocări, pentru anul 2023, pe piața coaching-ului din România:
- Oamenii din top management, au început să aibă un caracter foarte practic și își doresc să aibă mai multă claritate în ceea ce privește propria viziune asupra dezvoltării companiei, să învețe să-și prioritizeze acțiunile, să se simtă sprijiniți și încrezători că sunt pe drumul cel bun în planurile lor, să se cunoască mai bine pe ei înșiși să aibă mai multă încredere obținerea rezultatelor pe care și le-au propus.
Top managementul românesc a început să își pună amprenta prin adoptarea unei viziuni proprii asupra businessului, lăsând doar raportarea numerică a rezultatelor către huburile regionale. Au devenit mai asumați și, implicit, mai practici, în contextul în care multinaționalele au mai slăbit lesa, în privința deciziilor locale.
Este foarte posibil să fie doar o situație temporară, dacă nu apar rezultatele, sau să aibă efectul invers, adică să ceară prea mult, într-un timp scurt și să impacteze negativ echipele. Vom vedea…
- A apărut coachingul Generației Z! Cei care fac parte din Generația Z au nevoie de coaching! Generația Z știe să facă diferența între un mentor și un coach! Și asta pentru că, deși sunt mai informați, își doresc să știe mai mult și mai repede, să ardă etape, să ajungă mai repede la informația esențială, care îi ajută să găsească, fără să bâjbâie, calea spre succes. Pentu că, pe asta se bazează coaching-ul, pe eficiență!
- Organizațiile au înțeles, în sfârșit, că trebuie să devină „organizații care învață”. O organizație care învață constant aduce după ea rezultate și implicit succesul companiei, iar beneficiile se întind pe mai multe segmente ale organizației și lucrează simultan pentru obiectivele comune, printre care: creșterea eficienței oamenilor din organizație, creșterea ratei de retenție, din sporirea satisfacției angajaților și a loialității lor față de organizație, crearea unei stări mentale de auto dezvoltare continuă, dezvoltarea capacităților de leadership a oamenilor cheie din organizație, susținere în crearea unei culturi organizaționale bazată pe învățare, cu capacitate adaptivă și de împărtășire a cunoștințelor, acompaniere în a îmbunătăți abilitățile managerilor și a echipelor din organizație pentru a prospera în contextul schimbării.
La fel ca și agile thinking, suntem în faza de early adopters reali. Majoritatea sunt pe principiul fake it till you make it… Însă, trebuie să puncăm nevoia de conștientizare a diferenței dintre cele două atitudini și a efectelor produse de a doua. Aici se face, clar, diferența dintre coachii adevărați de business și ceilalti. No comments about life coaches, numa’ de bine…
Specialiștii bine pregătiți, cu experiență profesională relevantă în zona de corporate coacing, au devenit cei mai căutați
4. Specialiștii bine pregătiți, cu experiență profesională relevantă, au început să câștige terenul pierdut în ultimii ani, în fața celor care practică servicii pe care le asociază cu coaching-ul, neavând, însă, nici un fel de calificări în domeniu. Din păcate, timpul de recuperare după niște experiențe proaste, este lung, se activează principiul, cât dai, atâta face, dar apoi sufli și în iaurt. Ceea ce nu este, neapărat, un lucru rău, însă, ca manager, poți pierde niște oportunități importante, în dezvoltarea carierei tale.
5. A apărut o creștere a nevoii de sesiuni de coaching individuale. Lipsa rezultatelor sesiunilor de training si consultanță din mediul online, din timpul pandemiei, a condus la o creștere a nevoii de sesiuni individuale. Și astfel au apărut multe identități noi, în industria de coaching. Aceștia nu au știut cum să denumească interventiile lor și le-au spus coaching. Acesta este și motivul pentru care au apărut, în ultima perioadă, atât de mulți life coachi, mai ales în zona personală și nu cea de business.
6. Ca o observație venită din partea specialiștilor, și oamenii de business sau cei care reprezintă nivelul de top management, în cadrul companiilor, și care au apelat la servicii de coaching și leadership executiv, pe perioada Pandemiei și după, au apreciat expertiza din zona psiho-emoțională, care a însoțit practica de corporate coaching.
7. Cu toate acestea, piața de coaching este într-o creștere foarte dinamică. Cei din zona leadership își doresc, cu adevărat, să își îmbunătățească stilul de management și stilul de comunicare. Au înțeles care sunt beneficiile unui speech motivațional și al unei prezentări de business de impact. Nu a existat niciodată, până acum, o asemenea deschidere spre astfel de servicii. Conform estimărilor specialiștilor din domeniu, piața de coaching din România se apropie de pragul de 50 de milioane de euro.
8. Accesarea unor astfel de servicii a devenit o unealtă de retenție în ceea ce privește prelungirea carierei într-un anumit domeniu, sau companie. 90% dintre cei care apelează la o coaching profesionist, rămân în companii! Rămân mult mai mult conectați la o companie. Și sunt mult mai dispuși să performeze, pentru că se simt apreciați, iar munca lor este răsplătită pe măsură.
9. S-a creat o infrastructură a performanței în Leadership. A dezvolta un om nu este o treabă ușoară. De fapt, este o muncă atât de grea, încât mai toată lumea din industria de dezvoltare globală alege să bombardeze clienții cu informații în speranța ca acest bombardament – mai mult sau mai puțin spectaculos sau relevant – va prelua funcția de dezvoltare. ”Cartea/cursul ăsta îți va schimba viața!” se aude pe toate holurile acestei industrii. Nimic mai fals! Munca și dedicarea continuă, asiduă și, deseori, extrem de grea, îți schimbă viața. Aplicarea cunoștințelor, în moduri noi, modificarea comportamentelor deja exersate până la nivel de obișnuință sau renunțarea la acestea o face, nu o carte sau un curs, spun specialiștii.
Numarăul companiilor care finanțează servicii de coaching pentru middle management și pentru specialiști seniori a crescut semnificativ
10. Pandemia de COVID 19 și, ulterior, războiul din Ucraina, i-au făcut pe manageri și pe antreprenori să privească, cu încredere și speranță, către piața de corporate coaching, pentru a scăpa de presiunea pusă pe umerii lor și pentru a valida noi moduri de a dezvolta afacerea sau de a conduce compania, pe timp de criză.
11. Chiar dacă feedback-urile sunt extrem de bune, doar 10-20% dintre companiile care au apelat deja la servicii de corporate coaching, alocă, și în anii următori, bugete, pentru finanțarea unor astfel de servicii. Asta înseamnă două lucruri: fie coachii își fac foarte bine treaba, fie primează instinctul de conservare a business-ului, într-o zonă de confort.
12. Cu toate acestea, numărul companiilor care finanțează servicii de coaching pentru middle management și pentru specialiști seniori a crescut semnificativ. De asemenea, antreprenorii vin tare din urmă și au învățat să se bucure de beneficiile unui coaching de calitate.
13. Peste 80% dintre cei care au făcut din coaching o profesie, sunt femei. Procentul este similar cu alte țări, deoarece se consideră că femeile empatizează mai ușor, calitate esențială în coaching, au o capacitate de ascultare mai mare și străbat cu o ușurință mai mare, granițele dintre uman și profesional.
14. A scăzut vârsta la care oamenii aleg să își construiască o carieră în zona de coaching. În urmă cu 10-15 ani, vârsta celor care deveneau coach era de 40+, în timp ce, în ultimii ani a scăzut la 27. E drept, coachii tineri aleg, cu preponderența zona de life coaching.
15. Venitul mediu anual al unui coach a crescut, de la 20.000 de euro pe an, la 35.000 de euro pe an, un nivel bun, în comparație cu veniturile altor profesii. În timp ce sumele câștigate de profesioniștii de top, mai ales servicii de executive coach, s-au dublat.
Cei care apelează la servicii de coaching, sunt dispuși să ofere chiar și 1000 de euro sau chiar mai mult, pe sesiune, pentru un coach de top
16. Totodată, cei care apelează la servicii de coaching, sunt dispuși să ofere chiar și 1000 de euro pe sesiune sau chiar mai mult, pentru serviciile unui coach de top, cu un profil profesional remarcabil, cu multă experiență în domeniu și care și-a dovedit priceperea, având un impact vizibil și cuantificabil în mediul de business. În timp ce, un coach în formare, poate câștiga în jur de 150 de euro pe sesiune.
17. Cele mai importante probleme care direcționează managerii companiilor spre serviciile de coaching, rămân: lipsa de personal, care vine la pachet cu lipsa competențelor specifice căutate, retenția angajaților, comunicare defectuoasă, presiunea rezultatelor rapide și stresul, precum și volumul de lucru.
18. Cum se văd aceste probleme, din interiorul RoCoach, companie de top în coaching-ul executiv, după aproape 20 de ani de servicii oferite în România?
Cei mai mulți manageri sau lideri nu pot identifica, obiectiv, personalitățile celor din echipă și nici chiar personaitatea lor, ca lideri, astfel încât să fie confortabili cu comportamentul pe care îl au și să abordeze eficient discuțiile.
Stresul, lipsa de timp pentru a schimba situația și obiceiurile din jurul lor. Sunt cazuri când, din cauza stresului și impulsivității generate de acesta, reacțiile lor, în raport cu ceilalți, sunt dure și chiar agresive.
Lipsa de cunoaștere despre cum pot comunica mai ușor cu echipele, cum să îi motiveze și să obțină mai multă eficiență, în majoritatea situațiilor, cum să încurajeze obiceiurile care stimulează inovația în echipă.
Managerii au probleme, la început, în adaptarea la noul lor. Sunt foarte stresați de faptul că trebuie să-i coordoneze pe alții, de impunerea autorității, de gestionarea stresului aferent, de motivarea și creșterea implicării celor din echipă. Deoarece leadership-ul înseamnă să conduci, să schimbi, nu doar să aperi ce ai deja. Liderul e cel care crește alți lideri. Îi inspiră, îi ajută să își găsească acele resurse interne care le dau încrederea că pot construi.
Cea mai mare greşeală pe care o pot face liderii este să evite să vadă în afara a ceea ce ei au construit.
Iar în final, nu ar strica o paralelă între rezoluțiile de început de an, printre care, de cele mai multe ori, la cei mai mulți dintre noi, se numără, poate chiar în capul listei, cea de a merge la sală și cele legate de dezvoltarea profesională. Peste 90% din cei care aleg să meargă la sală, fără un un antrenor personal, renunță în primele 3 luni. So …