RoCoach-OKR

Cum să-ți stabilești obiectivele profesionale în 2021?

Cu siguranță te-ai întrebat la un moment dat stând pe Facebook, căutând niște informații pe Google sau ascultând muzică de pe Spotify: Care e rețeta succesului acestor organizații? Ce metode au implementat pentru a te face să folosești serviciile lor? Cum au făcut pentru a-și stabili și a-și atinge obiectivele în mod eficient?

Cu siguranță, răspunsurile, la întrebările de mai sus, sunt diferite pentru fiecare organizație dar ceea ce știm cu certitudine e că au cel puțin un lucru în comun – OKR (Obiective și Rezultate Cheie). Aceasta este o metodă pe care o folosesc o mulțime de organizații de succes precum: Amazon, Adobe, Facebook, Google, Intel, LinkedIn, Microsoft, Netflix, Twitter sau Uber. Metoda Obiective și Rezultate Cheie ajută companiile să alinieze obiectivele și să asigure că toată lumea contribuie la realizarea obiectivelor prin cuantificarea rezultatelor. 

Ce înseamnă metoda OKR? 

Metoda OKR este un proces simplu de stabilire și aliniere a obiectivelor companiei și ale echipei (Obiective) și conectarea fiecărui obiectiv cu 3-5 rezultate măsurabile (Rezultate cheie) pentru a măsura progresul. Spre exemplu, putem crește vânzările unei firme de la X% la Y% timp de o lună. Rezultatele cheie pot fi măsurate pe orice unitate numerică (suma în dolari/euro/lei, procente, număr de articole etc.)

Exemplu de OKR 

Obiectivul: Să facem compania noastră să devină cunoscută 

Rezultate cheie: 

  1. Să generăm 200.000 de vizualizări pe canalul companiei de youtube 
  2. Să aducem 10.000 de urmăritori pe instagram
  3. Să creștem traficul de căutare a site-ului companiei cu 20%

Acest exemplu este unul reușit deoarece obiectivele sunt ambițioase și încurajează dezvoltarea organizației și rezultatele cheie sunt cuantificabile. De ce trebuie să fie rezultatele cuantificabile? Pentru că atunci când rezultatele sunt caracterizate cu „bune” sau „rele” e imposibil să ne facem o imagine clară despre impactul obiectivului pe care ni l-am setat.

Iată așa arată un exemplu nefericit a Rezultatelor Cheie: 

  1. Să facem video-uri pe youtube 
  2. Să aducem mai mulți urmăritori pe instagram 
  3. Să creștem traficul de căutare 

Caracteristicile de bază a Obiectivelor și Rezultatelor Cheie: 

Obiective Rezultate Cheie 
AspiraționaleMăsurable
CalitativeCantitative
Au timpul delimitatBazate pe plus valoare 

Avantajele OKR 

Metodele tradiționale de planificare sunt prea lente, greoaie și cu un grad de eficiență slab. Astăzi, trăim într-o societate plină de schimbări și inovații rapide. Noi, cei de la RoCoach, considerăm că metoda OKR este una care ajută la crearea clarității, concentrării, responsabilității, alinierii și creării impulsului. Aceasta ajută dezvoltarea unei organizații pe toate nivelele:

  • Echipe – aduce concentrare și claritate – oamenii contribuie împreună la realizarea obiectivelor mari și importante dar nu fac doar sarcini cu impact minim. 
  • Departamente – productivitate și responsabilitate – metoda OKR te ajută să măsori și să îți faci o viziune asupra modului în care arată succesul pentru organizația ta. 
  • Companie – mobilitate – OKR se potrivește tuturor, indiferent de industrie sau mărimea organizației.

Cum să îți setezi obiectivele și rezultatele pentru metoda OKR?

https://www.garyfox.co/okr-guide/

Înainte de a scrie un OKR, ai nevoie de o bună înțelegere a ceea ce dorești să realizezi. Mai întâi concentrează-te pe obiectivul tău. Gândește-te la obiectivele potențiale pe care le dorești să le îndeplinești în acest trimestru și puneți următoarele întrebări:

  1. Obiectivul ajută la atingerea obiectivelor companiei?
  2. Obiectivul este unul care inspiră?
  3. Acest obiectiv oferă plus valoare afacerii?
  4. Este acest obiectiv cu adevărat realizabil într-un trimestru?
  5. Obiectivul acesta ajută la rezolvarea problemelor pe care le are echipa noastră? 

Rezultatele cheie măsoară cât de aproape îți atingi obiectivele trimestriale. După ce îți analizezi prioritățile majore și ai decis să te concentrezi asupra unui anumit obiectiv, abia atunci trebuie să decizi asupra rezultatelor cheie. Ține minte că rezultatele cheie sunt modul în care îți măsori succesul în atingerea obiectivului dorit!

Rezultate cheie
SpecificeMăsurabile și cuantificabileRealizabileAcționabileSă fie dificile, dar nu imposibil de realizat

5 pași pentru ați seta OKR-ul tău!

  1. Setează-ți obiectivele! Comunică și explică acest obiectiv echipelor tale funcționale (de exemplu, dezvoltare de produs, marketing, vânzări etc.) și solicită echipelor să își stabilească obiectivele care pot fi aliniate cu obiectivul companiei. Indicat ar fi ca fiecare echipă să se gândească la modul în care poate ajuta la îmbunătățirea obiectivelor companiei.
  2. Definește rezultatele cheie! Sub fiecare obiectiv stabilit de echipă sunt necesare 3-4 rezultate cheie măsurabile. Sarcina rezultatelor cheie este de a măsura cât de aproape sunteți de atinge obiectivului echipei. Rezultatele cheie măsurabile pot fi setate în diferite moduri, spre exemplu: 1. Măriți producția de la X la Y%; 2. Reduceți costurile de transport cu X% 3. Îmbunătățiți calitatea serviciilor cu X%. Deci, rezultatele cheie se pot baza pe creștere, performanță, venituri sau implicare. 
  3. Actualizează-ți OKR-urile! Deși ar trebui să setați trimestrial OKR-urile echipei, este important să treceți peste aceste OKR-uri periodic. În acest fel vă puteți asigura că nu vă abadeți de la obiective și poți oferi feedback constant coechipierilor în ceea ce privește realizarea acestora sau puteți îmbunătăți obiectivele setate inițial. 
  4. Planifică-ți activitățile! De asemenea, este important să încorporezi OKR-urile în activitățile tale săptămânale. În fiecare săptămână gândește-te pe ce proiecte și planuri să te concentrezi pentru a atinge aceste obiective și scrie-le. În acest fel poți vedea cum toate eforturile tale te ajută să îți atingi obiectivele.
  5. Examinați OKR-urile! La sfârșitul trimestrului, fiecare echipă ar trebui să examineze realizarea OKR-urilor. Vedeți ce a fost făcut bine și ce puteți îmbunătăți. De acolo puteți începe să planificați următoarele OKR-uri ale echipei.

Cum Google a implementat metoda OKR (Obiective și Rezultate Cheie)? 

Google este una dintre cele mai mari, cunoscute și impresionante organizații la nivel global. Această companie a implementat metoda OKR deja în 1999, când încă era puțin cunoscută și o utilizează până în prezent. Potrivit lui Rick Klau, partener la Google Ventures, Google face OKR-uri anual și trimestrial. OKR-urile anuale sunt obiective mari care s-ar putea schimba odată cu evoluția anului. Pe de altă parte, cele trimestriale nu se schimbă niciodată. 

Stabilirea obiectivelor și a unui număr de rezultate cheie care pot fi cuantificate îi ajută să atingă nivelul dorit. Având OKR-uri la nivel de companie, echipă, managerial și personal, Google poate lucra împreună și menține compania pe drumul cel bun. Cum reușește să facă asta Google? 

Fiecare angajat Google are setate în jur de 4-6 OKR pe trimestru. Fiecare dintre aceste obiective se măsoară la sfârșitul trimestrului pe o scală de la 0 la 1. Majoritatea angajaților de la Google tind să obțină un scor de 0,6 – 0,7. Acest lucru se întâmplă deoarece în cazul în care cineva obține scorul 1 la un anumit rezultat cheie, atunci acest rezultat a fost creat prea simplu. În schimb, dacă ați acumulat un scor de 0,4, atunci echipa sau departamentul nu merge în direcția bună. 

Toate OKR-urile de la Google sunt publice. Chiar și Larry Page își împărtășește obiectivele. Acest lucru ajută comunitatea să înțeleagă la ce lucrează toată lumea. Acestea au scopul de a putea monitoriza ceea ce au realizat angajații. Având în vedere aceste sisteme, Google primește o scurtă listă de obiective la care trebuie să lucreze, ceea ce crește concentrarea și productivitatea. Menținerea acestei metode simple și directe este cheia succesului.

Un coach te poate ajuta să-ți stabilești obiectivele corect

Metoda Obiective și Rezultate Cheie (OKR) este una din metodele de management la care trebuie cel puțin să atragi atenția. Pentru a o putea implementa și pentru a nu cădea în capcana obiectivelor neeficiente care nu aduc plus valoare organizației lasă-ne un mesaj pe www.coaching.ro/contact și îți vom răspunde în cel mai scurt timp posibil! 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top