gestionarea-stresului

Cum putem face față stresului

În prezent trăim într-o societate agitată și plină de schimbări rapide în care locul de muncă pare a fi ca o trambulină de stări și emoții. De multe ori auzim povestiri ale clienților noștri care se rezumă la: „Vin la locul de muncă bine dispus, motivat să lucrez și peste 10 minute văd un e-mail care mă face anxios și îngrijorat din cauza faptului că am primit sarcini complexe pe care nu cred că reușesc să le fac față în termenul stabilit.” Atunci când aceste stări ne copleșesc și simțim că nu avem capacitatea de a face față cerințelor, efectele se pot răsfrânge asupra minții și corpului afectând și satisfacția la locul de muncă. Ascultând aceste istorii, întrebarea pe care ne-am pus-o a fost: „Cum putem face față stresului în mod eficient?”

Pentru început, trebuie să explicăm ce înseamnă stresul și cât de mare e problema aceasta în rândul angajaților din organizații. Stresul la locul de muncă nu este altceva decât o afecțiune sau sentiment trăit atunci când o persoană percepe că cererile depășesc resursele personale și sociale pe care individul le poate mobiliza. Aceasta înseamnă că experimentăm stresul atunci când considerăm că nu avem timp, resurse sau cunoștințe suficiente pentru a face față unei situații. Pe scurt, experimentăm stresul când simțim că nu mai deținem „controlul” asupra unei situații. Totodată, acest lucru înseamnă că diferite persoane percep stresul în mod diferit. Spre exemplu, în anumite situații ne vom descurca mai bine cu stresul dacă suntem încrezători în abilitățile noastre, dacă putem schimba situația pentru a prelua controlul și dacă simțim că avem ajutorul și sprijinul pentru a face o treabă bună. Deci, stresul nu este neapărat ceva rău – totul depinde de modul în care reacționăm, efectele acestuia depinzând direct de percepția pozitivă sau negativă asupra situației.

Cum se manifestă stresul?

  • senzații de iritare sau chiar furie, 
  • senzație de nesiguranță, nervozitate sau anxietate,
  • lipsă de motivație,
  • senzație de oboseală, copleșire sau „burn out”,
  • senzație de tristețe sau deprimare, 
  • probleme cu somnul, 
  • probleme de concentrare 

În cei 18 ani de activitate în care ne-am lovit de nenumărate ori cu această problemă, vrem să vă explicăm amploarea acestei probleme la nivel național și internațional venind cu exemple de cercetări făcute în acest sens. Studiul „Stress Survey 2019” realizat în România de către Dynamic Human Resources arată câteva date alarmante despre impactul stresului asupra managerilor. Conform acestuia, 79% dintre manageri au fost stresați cel puțin o dată pe săptămână. Doar 4% dintre ei dorm zilnic cel puțin 7-8 ore pe noapte. Totodată, 38% se trezesc odihniți, rareori sau niciodată, iar 69% ar apela la un psiholog pentru a-i ajuta să treacă peste anumite perioade stresante din viața lor. În acest studiu au participat 101 respondenți, din 10 județe și 11 industrii. 

Un alt studiu realizat de CABA în Marea Britanie pe un eșantion de 2000 de angajați în 2019 ne arată că 4 din 10 participanți au constatat că s-au simțit stresați pentru aproape o treime din întreaga lor zi de lucru. Cinci ore de somn sunt pierdute în fiecare săptămână din cauza presiunilor cu care se confruntă la job. Trei din 10 participanți la sondaj au declarat că au fost împinși până la lacrimi din cauza stresului. Trei din 5 respondenți au spus că se simt stresați în timpul vacanței din cauza gândului că sunt în urmă la muncă. Unu din 5 respondenți au declarat că s-a orientat spre alcool pentru a încerca să-și mascheze problemele. 

Care sunt cele mai întâlnite cauze ale stresului?

  • Verificarea e-mailurilor de la serviciu după orele de lucru
  • Termenele de ultim moment
  • Nevoia de a ține un discurs sau prezentare
  • Un manager foarte exigent 
  • Bullying-ul sau hărțuirea, de către oricine, nu neapărat de către manager 
  • Simțul neputinței sau neimplicării în determinarea propriilor responsabilități
  • Cerințe continue de performanță nerezonabile 
  • Lipsa unei comunicări eficiente și a soluționării conflictelor
  • Lipsa securității locului de muncă 
  • Prea multe ore de lucru 
  • Sentimentul că recompensa cuiva nu este proporțională cu responsabilitatea acestuia 

Toți acești factori influențează direct eficiența noastră la locul de muncă. Dacă vă gândiți că prezența acestor factori care cauzează stresul sunt o normalitate, atunci răspunsul nostru este „NU!”. Fiecare dintre noi trebuie să găsească metode efective de a face față stresului pentru a nu cunoaște consecințele secundare ale acestuia. Însă, conform cercetării CABA, un total de 46% dintre cei chestionați au declarat că s-au simțit stresați la locul de muncă, dar nu au ajuns să facă nimic în acest sens, sperând că problema va dispărea de la sine. 

Și aici noi tragem un semnal de alarmă! 

Această problemă nu va dispărea de la sine, dacă vă gândiți așa. Găsirea modalităților de gestionare a stresului este esențială. Dacă stresul la locul de muncă afectează performanța profesională, sănătatea sau viața personală, este timpul să luați măsuri. În același timp înțelegem că nu e ușor să faceți acest lucru fiind presați atât de circumstanțele din interiorul organizației cât și de cele din exteriorul ei. Pandemia care a afectat pregnant starea de spirit ale angajaților are consecințe majore nu doar la nivel micro, dar și macro. Organizația Mondială a Sănătății a constatat că anxietatea și depresia lucrătorilor sunt legate de rate crescute de absenteism, de distragere a atenției și de performanțe slabe la locul de muncă. Economia globală pierde aproximativ 1 trilion de dolari anual în productivitate din cauza depresiei și anxietății! 

Ce înseamnă stresul la muncă în timpul pandemiei? 

  • Îngrijorare cu privire la riscul de a fi expuși la virus la locul de muncă
  • Îndeplinirea nevoilor personale și familiale în timp ce lucrăm 
  • Gestionarea unei sarcini de lucru diferite de până acum 
  • Lipsa accesului la instrumentele și echipamentele necesare pentru a realiza munca 
  • Sentimente că nu contribuiți suficient la muncă sau vinovăție că rămâneți în urmă
  • Incertitudine cu privire viitorul locului de muncă pe care îl avem 
  • Învățarea unor noi instrumente de comunicare și gestionare a dificultăților tehnice 
  • Adaptare la un alt spațiu de lucru și/sau program de lucru

Indiferent dacă mergeți la serviciu sau lucrați de acasă, este evident că pandemia COVID-19 a afectat modul în care lucrați. Frica și anxietatea față de această nouă boală și alte emoții puternice pot fi copleșitoare, iar stresul la locul de muncă poate duce la „burn out”. Modul în care faceți față acestor emoții vă poate afecta bunăstarea, bunăstarea oamenilor de care vă pasă, locul de muncă și comunitatea din care faceți parte. 

În timpul acestei pandemii este esențial: să recunoaștem cum arată stresul; să luăm măsuri pentru a ne dezvolta rezistența și a gestiona stresul la locul de muncă; să știm unde să mergem dacă avem nevoie de ajutor

Noi, cei de la RoCoach, știm cum vă putem ajuta! Și mai jos, urmează unele dintre recomandările simple dar utile pentru a face față stresului.

Ce putem face pentru a nu fi stresați?

  1. Dacă recunoașteți semnele de stres la un coechipier, mai ales dacă sunteți managerul acelei persoane, nu îl ignorați, ci faceți ceva în legătură cu asta. Este datoria dumneavoastră să o faceți. Dacă nu vă simțiți capabil să faceți față situației, nu o ignorați, dar cereți ajutorul cuiva care are capacitatea de a se ocupa de ea. De asemenea, trebuie să căutați semne ale unor factori de stres care nu au legătură cu munca sau factori care cresc susceptibilitatea la stres, deoarece acestea vor face o persoană mai vulnerabilă la factorii de stres asociați cu munca. 
  2. Gestionarea cu succes a stresului se bazează frecvent pe reducerea susceptibilității la stres și eliminarea factorilor de stres. Susceptibilitatea la stres constă în: experiența din copilărie (abuzul poate crește susceptibilitate la stres); personalitate (anumite persoane sunt mai predispuse la stres decât altele); genetică (legat de nivelurile de serotonină, o substanță chimică a creierului, care se moștenește genetic); anomalie a imunității (poate provoca anumite boli care slăbesc rezistența la stres); stilul de viață (în principal o dietă slabă și lipsa exercițiilor fizice). Cum putem gestiona susceptibilitatea la stres? Pentru început, gândiți-vă serios și discutați cu alte persoane pentru a identifica cauzele stresului și luați măsuri pentru a le elimina, ale reduce sau a vă îndepărta de factorul/ persoana care cauzează stresul dvs. Știind cu ce aveți de a face este esențial pentru dezvoltarea abordării de gestionare a stresului. 
  1. Stabiliți-vă limite! În lumea digitală de astăzi este foarte ușor să cazi în capcana presiunii de a fi disponibil 24 ore pe zi. Necesitatea de a avea niște limite între muncă și viața ta personală este foarte importantă. Spre exemplu, ai putea să nu verifici telefonul în timpul cinei sau să nu răspunzi la email-uri după programul de muncă sau în weekend. Chiar dacă oamenii au preferințe diferite în ceea ce privește combinarea vieții profesionale cu cea de acasă, crearea unor limite clare între acestea reduce stresul dacă există un conflict în acest sens.
  2. Clarificați-vă obiectivele! Uneori, sentimentul copleșirii la muncă se poate explica în raport cu nivelul de organizare pe care îl aveți. Încercați să întocmiți o listă de priorități la începutul săptămânii de lucru, pregătind sarcinile și clasificându-le în funcție de importanță. Dacă aveți ceva deosebit de neplăcut de făcut, rezolvați această sarcină mai devreme. Ca urmare, restul zilei va fi mai plăcută. În cazul în care nu vă sunt clare sarcinile, vorbiți cu liderul echipei din care faceți parte pentru a vă lămuri.
  3. Nu vă suprasolicitați! Dacă aveți de făcut un proiect mare, divizați-l în pași mai mici. În acest caz este nevoie de un un plan pas cu pas mai degrabă, decât să vă apucați de tot dintr-o dată. Dacă aveți posibilitatea de a delega anumite sarcini, nu ezitați! Eliminați dorința de a controla sau supraveghea fiecare pas. Astfel, veți renunța la stresul inutil în acest proces.

5 lucruri de reținut

  • Dacă observați semnale a unui coleg de muncă că trece printr-o perioadă stresantă, nu îl ignorați! 
  • Dacă simțiți că sunteți susceptibili la stres, găsiți factorii care cauzează acest lucru și ulterior reduceți sau eliminați impactul acestora! 
  • Dacă vă simțiți presați de e-mailurile care vin în timpul liber, stabiliți-vă reguli în ceea ce privește timpul alocat pentru a răspunde la acestea. 
  • Dacă aveți senzația că sunteți copleșiți de nenumăratele sarcini pe care trebuie să le îndepliniți, întocmiți o listă de priorități!
  • Dacă aveți posibilitatea de a delega anumite sarcini, nu ezitați, această opțiune o să vă ușureze munca.

Pentru: a descoperi relația ta cu stresul, a explora unele moduri eficiente care minimizează efectele stresului pe termen lung, a reveni în zona de echilibru interior, echipa RoCoach vă vine în ajutor!

Trimite-ne un mesaj și programează-ți o discuție de explorare probono cu unul dintre coach-ii RoCoach aici: https://coaching.ro/coaching-de-criza/

Vrei să găsesti într-un cadru dedicat care este sursa energiei tale vitale să te încarci cu vitalitate? Înscrie-te la grupul de coaching pe care Oana Tănase îl va susține pe 3 decembrie. Mai multe detalii aici: https://coaching.ro/coaching-grup-managementul-stresului/

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top