Echipele nu se formeaza in mod automat, doar pentru ca cineva – de cele mai multe ori managerii lor – le declara existenta. In practica mea de coaching in Romania, am vazut multe situatii in care unui grup de oameni li se spune intr-o buna zi „” fara nici un fel de pregatire prealabila. Ba mai mult, majoritatea organizatiilor se asteapta ca noua echipa sa functioneze foarte bine, ca si cum ar fi existat dintotdeauna. Majoritatea echipelor – in special cele de management! – nu au trecut niciodata printr-un proces de formare de echipa. Si nu e de mirare ca multi dintre managerii implicati intr-o echipa zambesc subtire atunci cand isi caracterizeaza grupul de lucru ca fiind o echipa.
Crearea unei echipe are nevoie de timp si de rabdare, de o investitie sustinuta si o structura a procesului bine definita. Asadar, in post-ul de astazi iti voi oferi o varianta in cativa pasi pentru constructia unei echipe. Si cum performanta este „obsesia” mea ca si coach, e necesar sa te avertizez ca nu vorbim de orice echipa, ci de una ultra-performanta!
Inainte de a incepe descrierea pasilor necesari formarii unei echipe performante, un avertisment: echipele nu sunt informale! Am vazut de zeci de ori atitudinea „daca ne intelegem bine intre noi, inseamna ca suntem o echipa buna„. Aceeasi abordare excesiv relationala, concentrata pe oameni si nu pe rezultatele activitatii impreuna. Echipa are nevoie de o structura bine definita, agreata si gestionata de toti membrii. Din acest punct de vedere, daca esti manager al unei echipe, misiunea ta este una destul de complexa si foarte importanta. Suma partilor trebuie intotdeauna sa dea mai mult decat intregul!
***
Bun. Daca vrei sa ai o echipa, te invit sa parcurgi urmatorii pasi, in ordinea lor fireasca. Iar daca te incurci undeva, da-mi un semn si te voi ajuta sa duci la bun sfarsit constructia. Pasii sunt simpli si nu cred ca necesita descrieri prea elaborate:
Pasul 1: Creaza contextul aparitiei echipei
- Asigura-te ca toti membrii inteleg motivele care duc la crearea echipei.
- Intalneste-te cu fiecare in parte si clarifica rezultatul si beneficiile lucrului impreuna.
Pasul 2: Defineste obiectivele fiecarui membru al echipei si obiectivele echipei ca intreg
- Verifica gradul de acord al membrilor asupra motivelor crearii echipei.
- Determina obiectivele fiecarui membru, in legatura cu noua echipa.
- Stabileste directia si destinatia echipei.
- Ajuta echipa sa isi defineasca clar prioritatile.
Pasul 3: Defineste competentele cele mai puternice ale echipei (puncte tari)
- Ajuta membrii sa isi defineasca abilitatile necesare atingerii scopului, a destinatiei echipei.
- Identifica ce are nevoie sa invete echipa ca sa ajunga la destinatie.
- Identifica cine poate fi coach sau mentor in echipa, pentru a atinge un anumit nivel de competenta.
- Simuleaza scenarii de absenta a membrilor-cheie ai echipei, ca sa vezi cum gestioneaza situatia cei ramasi.
Pasul 4: Defineste normele echipei
- Aliniaza asteptarile si modul in care membrii se trateaza reciproc.
- Defineste clar si fara echivoc care sunt comportamentele acceptabile si care sunt cele inacceptabile in echipa.
- Stabileste momentele in care este nevoie sa intervina un facilitator de echipa.
Pasul 5: Construieste „harta” clientilor interni si externi ai echipei
- Identifica si distinge clar intre clientii „interni” si cei „externi” si intre produsele si/sau serviciile pe care echipa le ofera acestora.
- Determina ce imbunatatiri pot fi facute in produsele sau serviciile echipei.
- Clarifica cu toti membrii echipei cine sunt cei mai importanti clienti.
Pasul 6: Stabileste obiectivele specifice ale echipei
- Obiectivele care apar in urma acestui pas sunt dincolo de cele specifice business-ului, de zi cu zi. Concentreaza-te pe cele care impacteaza echipa in totalitate.
- Un alt gen de obiective de stabilit in acest pas sunt cele care reduc pana la disparitie distanta dintre locul in care este acum echipa si locul unde vrea sa ajunga.
Pasul 7: Identifica rolurile si responsabilitatile din echipa
- Toate trebuie sa aiba legatura directa cu obiectivele principale si secundare ale echipei!
- Creaza un plan de actiune coordonat, care sa puna in miscare toate aspectele necesare atingerii obiectivelor.
Pasul 8: Creaza planurile de comunicare pentru echipa
- Cum comunica membrii echipei intre ei.
- Cum comunica membrii echipei cu clientii si partenerii din exteriorul echipei.
Pasul 9: Stabileste pasii urmatori
- Stabileste intalnirile echipei, ritmul si frecventa lor.
- Definitiveaza orice alte probleme care au ramas neclare, in detaliu. (ex.: programul de lucru, cazuri exceptionale, etc.)
Pasul 10: Intoarce-te la oricare dintre pasi, cand este nevoie
- Bineinteles, calitatea acestui proces poate fi imbunatatita continuu. Iti recomand sa o faci, pentru a avea rezultate extraordinare!
Tu ce parere ai? Succes!
???
Foarte util articolul.
Thank you for sharing!
foarte util 👍