Inteligenta-emotionala

Inteligența emoțională – ce rol are ea în leadership?

Când te gândești la „liderul perfect” ce îți vine în minte? Foarte probabil e că îți imaginezi pe cineva care nu își lasă niciodată temperamentul să scape de sub control, știe cum să își păstreze calmul în situații tensionate indiferent de problemele cu care se confruntă. S-ar putea să te gândești la cineva care are încredere deplină și știe să își asculte coechpierii cu care lucrează cot la cot. Cu siguranță este o persoană cu care poți interacționa ușor și nu trebuie să îi „scanezi” dispoziția sau starea de spirit pe care o are înainte de a vorbi cu el. E vorba de o persoană care ia întotdeauna decizii atente și informate și nu se lasă pradă ușoară emoțiilor de moment. 

Lumea organizațiilor ar fi mult mai fericită dacă ar exista așa ca prin minune mulți „lideri perfecți”. Însă, toate aceste atuuri ale liderilor din organizații nu vin de la sine în majoritatea cazurilor. Aceste comportamente caracteristice „liderilor perfecți” se învață investind în dezvoltarea inteligenței emoționale. 

În acest articol vom analiza de ce inteligența emoțională este atât de importantă pentru lideri și modul în care tu, în rol de lider în organizația ta, o poți îmbunătăți.

Ce este inteligența emoțională? 

Tu fiind un lider în organizația ta ai multe responsabilități. Cu certitudine știi cum e să ai multe proiecte în derulare, să fii mereu un izvor nesecat de idei, sfaturi, indicații pentru a depăși anumite blocaje legate de proiecte sau task-uri, să ai agenda plină în permanență, să tot vină e-mailuri, apeluri, mesaje care necesită răspunsuri rapide dar corecte și luate la rece. Pe lângă aceste obligații profesionale trebuie să mai știi cum e să relaționezi cu oamenii, să nu ai căderi nervoase, să îți susții coechipierii și să rămâi o persoană de încredere, pe care te poți baza. 

Din experiența noastră acumulată de-a lungul timpului, expertiza profesională a unui individ nu îi garantează succesul atâta timp cât la capitolul „inteligență emoțională” are notă restantă. Cu alte cuvinte, poți fi super bun în ceea ce faci, însă dacă te agiți prea mult, ridici vocea la subordonații tăi, nu le oferi suportul necesar, nu folosești prea des „mulțumesc” în vocabular, uiți de feedback, nu apreciezi ajutorul celor cu care colaborezi, șansele tale de a performa sunt considerabil mai mici. Totodată, riscul de a face mai multe greșeli în deciziile pe care le iei sunt mai mari, fapt care ar putea costa foarte scump organizația în întregime. 

Ce este menționat mai sus reprezintă aspecte ale inteligenței emoționale ale unui lider. Altfel spus, inteligența emoțională este abilitatea de a înțelege și de a gestiona propriile emoții cât și a oamenilor din jur. Oamenii cu un grad ridicat de inteligență emoțională știu ce simt, ce înseamnă emoțiile lor și cum pot afecta aceste emoții alte persoane.

Pentru lideri, a avea inteligență emoțională dezvoltată este esențială pentru succes. La urma urmei, cine are mai multe șanse să reușească: un lider care strigă la echipa sa când este stresat sau un lider care rămâne în control și evaluează calm situația?

Potrivit lui Daniel Goleman, un psiholog american care a ajutat la popularizarea inteligenței emoționale, există cinci elemente cheie:

  • Conștiința de sine
  • Autoreglare
  • Motivație
  • Empatie
  • Abilități sociale

Cu cât tu, ca lider, gestionezi mai bine fiecare dintre aceste domenii, cu atât este mai mare inteligența ta emoțională. Așadar, să analizăm fiecare element în detaliu și să examinăm cum poți crește ca lider.

Să începem cu conștiința de sine și ce poți face pentru o îmbunătăți

Dacă ești conștient de tine, știi întotdeauna cum te simți și știi cum pot afecta emoțiile și acțiunile pe care le faci oamenii din jurul tău. A fi conștient de sine când ești într-o poziție de conducere înseamnă, de asemenea, să ai o imagine clară a punctelor tale forte și a punctelor slabe. Cum îmbunătățești conștiința de sine? Sfatul nostru este să ai un jurnal căruia să îi dedici câteva minute scriindu-ți gândurile. Așa vei ajunge la un grad mai înalt de conștientizare de sine. Un alt sfat marca RoCoach este să „reduci viteza”. Funcționează exact ca la un automobil. Dacă ai pus viteza a 4-a și simți că pierzi controlul sau e prea periculos de a conduce în viteza respectivă, preferi să scazi viteza pentru a avea siguranță. Așa e și cu conștiința de sine. Spre exemplu, dacă te confrunți cu furia sau alte emoții puternice, încetinește pentru a analiza de ce anume se întâmplă asta cu tine. Nu uita că tu alegi cum să reacționezi la diverse situații. 

Cum e cu autoreglarea? 

Liderii care au capacitatea de a se controla pe sine însuși rareori ataca verbal pe alții, iau decizii grăbite sau bazate strict pe emoții, pun etichete oamenilor sau își compromit valorile. Autoreglarea înseamnă nimic altceva decât menținerea controlului. Potrivit lui Goleman, acest element acoperă în același timp, flexibilitatea și angajamentul liderului față de responsabilitatea personală. Pentru a avea abilitatea de a te putea autoregla, în primul rând este important să îți cunoști valorile. Puneți următoarele întrebări: În ce situație nu ești deloc deschis către compromisuri? Știi foarte clar care sunt cele mai importate valori pentru tine? Dacă răspusul la aceste două întrebări este însoțit de o doză de ezitare, ar fi bine să clarifici aceste aspecte pentru tine. De ce? Pentru că îți va fi mai ușor să iei decizii spre exemplu când te vei confrunta cu o decizie morală sau etică. În al doilea rând, dacă ai tentința de a da vina pe altcineva când ceva nu merge bine, oprește-te. E important să fii conștient de faptul că există mai mulți factori care au dus la o anume stare a lucrurilor printre care ești și tu. Și nu în ultimul rând, păstrarea calmului este drumul corect spre luarea deciziilor bune și spre o relaționare bună cu colegii tăi. 

Motivația 

Liderii automotivați lucrează în mod consecvent spre atingerea obiectivelor lor și au standarde extrem de ridicate pentru calitatea muncii lor. Însă, uneori motivația este înghițită de provocările majore pe care le tot întâlnești în calea ta. Chiar poți ajunge în momentul în care uiți ceea ce îți place cu adevărat în carieră. Pentru a alimenta motivația, este important să îți amintești de ce ți-ai dorit această slujbă. Contează mult să fii plin de speranță și să vezi partea bună a lucrurilor. Liderii motivați sunt de obiecei optimiști, indiferent de problemele cu care se confruntă. Normal că nu e ușor să faci asta și e necesară practică, dar efortul cu siguranță merită investit în direcția asta. 

Empatia 

Pentru lideri, a avea empatie este esențial pentru gestionarea unei echipe sau a unei organizații de succes. Liderii cu empatie au capacitatea de a se pune în situația altcuiva. Aceștia pot ajuta la dezvoltarea oamenilor din echipa lor, îi provoacă pe ceilalți care acționează nedrept, oferă feedback constructiv și ascultă pe cei care au nevoie de el. Dacă vrei să câștigi respectul și loialitatea echipei tale, atunci arată că îți pasă, fiind empatic. Pentru a-ți sendimenta capacitățile tale empatice, poți face niște exerciții în acest sens. Pentru început poți să te pui în poziția altcuiva când se întâmplă vreo situație stresantă sau tensionantă. Noi știm că este ușor să îți menții propriul punct de vedere, însă e important să te pui și în locul colegilor tăi pentru a putea înțelege și analiza critic anumite situații. 

Abilități sociale 

Liderii care se descurcă bine în elementele de abilități sociale ale inteligenței emoționale sunt mari comunicatori. Sunt la fel de deschiși să audă atât vești proaste cât și vești bune. Ei sunt experți în a-și ajuta echipa, îi sprijină și își arată entuziasmul pentru o nouă misiune sau proiect.

Liderii care au abilități sociale bune sunt, de asemenea, buni în gestionarea schimbărilor și rezolvarea conflictelor în mod diplomatic. Rareori sunt mulțumiți să lase lucrurile așa cum sunt, nu stau degeaba și îi fac pe toți ceilalți să își facă treaba. Ei sunt un exemplu pentru ceilalți membri de echipă. Pentru a-ți îmbunătăți abilitățile sociale este nevoie ca să înveți cum să rezolvi conflictele și situațiile de criză. Conflictele pot fi între membrii echipei, clienți sau furnizori și liderii au rolul de mediere în majoritatea cazurilor. Învățarea abilităților de soluționare a conflictelor este vitală dacă dorești să performezi în calitate de lider. Un alt factor important este faptul de a învăța să îi lauzi pe ceilalți. Tu fiind lider, ai puterea de a consolida loialitatea echipei tale pur și simplu dând laude, recunoscând și evidențiind efortul depus de către coechipierii tăi. 

Concluzie 

„Liderul perfect” nu se naște, el se construiește în timp. Știind care sunt punctele tale forte, punctele slabe, poți îmbunătăți fiecare dintre acestea și astfel vei ajunge cu siguranță la succese remarcabile. Calea ta spre performanță, spre acel lider perfect poate fi mult mai ușoară având un coach lângă tine. Astfel noi îți propunem să îți programezi o discuție de explorare probono cu unul dintre coachii RoCoach aici: www.coaching.ro/coaching.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top