Din experiența mea de coaching în România pot spune că atunci când trebuie să susții o prezentare sau să participi la o ședintă, pregătirea ta nu reprezintă cheia succesului. Cel mai important este să poți identifica rapid tipul audienței din sală, nivelul angajamentului lor și problemele de interes pentru ei. Pe scurt, un lider are nevoie să știe cum să citească o cameră.
Spre exemplu,atunci când am susținut prima prezentare în fața unor studenți de MBA, eram extrem de emoționat. Aveam tot felul de așteptări, în special de la mine. Și mă raportam la grupul de manageri studioși ca la cel mai cunoscător și bine documentat grup în fața căruia puteam vorbi.
Când am intrat în sala de curs, am observat în primul rând că erau mult mai mulți oameni decât prevăzusem. Eu mă gândeam ca voi avea o discuție cu 10-15 persoane, în sala erau peste 100. În plus, am fost atenționat chiar înainte de a începe, de către gazdă, să le comunic lucruri extrem de interesante, nu chestii comune.
Gazda mi-a făcut o introducere scurta și fără nici o implicare emoțională. După aceasta introducere, sala părea – din punct de vedere emoțional – de „piatră”.
Ce am făcut? M-am axat în discurs pe un singur criteriu: cu ce îi pot ajuta informațiile livrate de mine.
În plus, am început prin a utiliza auto-ironia.
După primele 5 minute, atmosfera s-a destins. După următoarele 15 au început întrebările. Și finalul a fost o dezbatere foarte aprinsă pe un caz ridicat de un participant.
Câteva sugestii pentru a-ți crește capacitatea de a citi o cameră sunt:
- Învață cum să relaționezi cu cei din jur – indiferent de abilitățile tale profesionale, mereu va prima capacitatea de a comunica și interaacționa cu cei din jur. Aceasta este definitorie pentru success.
- Fii atent la relațiile din cadrul audienței. Atunci când aceștia intră în cameră, observă modul în care se comportă în grup, cine e apropiat cui și de cine se feresc.
- Lucrează la abilitatea de a asculta activ. Lasă-i pe ceilalți să vorbească deoarece oamenii înfloresc atunci când sunt ascultați.
- Învață să citești printre rânduri. Interpretează cu atenție limbajul non verbal al audienței și adaptează-te acestuia!