Schimbarea în lume sau pacea mondială sunt subiecte comune și clișeistice. Se găsesc în discuții ale liderilor lumii sau ale managerilor companiilor de top. Schimbarea este inevitabilă atunci când vrei să schimbi lumea și educația stă la baza împlinirii cu succes al acestui proces. Același proces sănătos este necesar și în evoluția unei companii.
Schimbarea este vitală
Schimbarea vine însă prin oamenii care au curajul și determinarea să învețe constant pentru a-și atinge obiectivele personale sau profesionale. De aici pornește și conceptul organizațiilor care învață (n.r. learning organizations) care sunt în căutarea consolidării ingeniozității, gândirii individuale și a muncii în echipă.
Acest tip de organizații se bazează pe oamenii lor: pe competențele și abilitatea lor de a se mula pe misiunea și obiectivele companiei. Echipa este încurajată de către liderul lor să crească în timp ce învață, testează și își depășește propriile limite. A greși nu este o piedică în dezvoltarea acestor organizații care învață. Oamenii care sunt antrenați în inițiative destinate schimbării trebuie să fie suficient de flexibili încât să își aloce timp pentru reflexie și practică.
„Călătorie spre performanță” este un proiect de anvergură dezvoltat de către echipa RoCoach, alături de Mihai Stănescu, având la bază peste 4 ani de studii, înglobând discuții cu peste 150 de companii din business-ul autohton, care astăzi s-a dezvoltat sub forma a 15 servicii complexe și conexe. Acest program este creat în jurul conceptului de „organizații care învață”, evaluând necesitatea unui proces constant de învățare, care să devină încet un comportament organizațional.
A învăța sau a stagna?
Peter Sange, autorul cărții „ A cincea disciplină. Arta și practica organizațiilor care învață” și cel care a studiat în detaliu modul prin care acest tip de organizații cresc, spune că angajații trebuie să învețe practic și real, nu doar urmărind o prezentare Power Point.
Aceste organizații au nevoie de diferite unelte, o filozofie și o infrastructură concretă pentru a funcționa.
David Garvin, profesor al Harvard Business School, definește organizațiile care învață prin două concepte:
- Crearea, asumarea, interpretarea, transferarea și reținerea cunoștințelor
- Modificarea comportamentului și acționarea în consecință pentru a pune în practică noile cunoștințe
În primul rând, o organizație care învață lucrează cu idei. Aceasta le dezvoltă și apoi le răsfrânge în interiorul organizației. În al doilea rând, acționează Ia aceste cunoștințe noi acumulate ca bază pentru schimbarea mediului în care se dezvoltă.
Toate informațiile noi pe care individul le acumulează trebuie să fie parte a unui întreg, fiecare membru al echipei având rolul lui vital pentru evoluția sănătoasă a companiei. Procesul de învățare trebuie să fie direct aliniat cu obiectivele organizației și ale persoanelor aflate în acest proces.
Învățarea crește organizații
O organizație care învață constant aduce după ea rezultate și implicit succesul companiei. Beneficiile se întind pe mai multe segmente ale organizației și lucrează simultan pentru obiectivele comune:
- creșterea eficienței oamenilor din organizație
- creșterea ratei de retenție, din sporirea satisfacției angajaților și a loialității lor față de organizație
- crearea unei stări mentale de auto dezvoltare continuă
- dezvoltarea capacităților de leadership a oamenilor cheie din organizație
- susținere în crearea unei culturi organizaționale bazată pe învățare, cu capacitate adaptivă și de împărtășire a cunoștințelor
- acompaniere în a îmbunătăți abilitățile managerilor și a echipelor din organizație pentru a prospera în contextul schimbării.
Fiecare beneficiu în parte aduce un aport semnificativ organizației. Informațiile pe care le transmite programul „Călătorie spre performanță” sunt atent alese pentru a fi relevante pentru cei care participă în acest proces constant de învățare. Direcția de dezvoltare trebuie să fie agreată și relevantă pentru clientul final și pentru reprezentanții organizației.
De ce alte companii au reușit?
Conceptul de „organizații care învață” a fost mediatizat în 1990 și a creat multiple controverse atunci când Peter Sange a lansat cartea sa despre cum funcționează acestea. Mulți experți în management erau convinși că această metodă nu funcționează și poate ruina o companie, însă acum este dacă nu cea mai bună, printre cele mai bune modele de management din lume.
„Înțelegem că singurul avantaj competitiv pe care o companie îl va avea în viitor va fi abilitatea managerului său de a învăța mai repede decât competitorii săi.”
Arie de Geus – Coordonator al grupului de organizare al Royal Dutch/Shell
Coca – Cola este una dintre companiile de top care a introdus conceptul de „learning organization” în rapoartele sale anuale. Această companie susține faptul că învățarea este singura resursă infinit regenerabilă din lume.
Coca – Cola University este curricula educațională a companiei. Aceasta dezvoltă programe speciale pentru angajații săi atât offline, cât și online. Domeniile de dezvoltare sunt diverse: leadership, marketing, drepturile omului, etică, diversitate, sustenabilitate etc. În 2009, peste 27.000 de angajați au participat în cadrul acestui proiect la 1720 de cursuri offline și 39.100 online.
Compania a creat acest proiect pentru a le da managerilor șansa de a învăța alături de echipa lor și de a munci pentru obiectivele comune prin învățare. Întreg procesul este constant și dispune de un calendar pe baza căruia este structurat planul educațional.
Acest tip de inițiative de învățare sunt judecate la final prin prisma unor rezultate de business. Angajații implicați în astfel de procese nu vor întâmpina dificultăți de definire a unor indicatori semnificativi și a unui progres real, precum creșterea cotei de piață, fidelizarea clienților, calitate, profitabilitate și creștere pe termen lung.
Concluzie
Educația este motorul schimbării unei companii și nume precum Coca- Cola, Xerox, Chrysler, HP sau Toyota cunosc elementele cheie care pornesc acest motor.
„Toate organizațiile învață, însă unele organizații sunt mai rapide și mai eficiente în învățare. Cheia este să vezi procesul de învățare ca un element indispensabil zilei de muncă.”
Currency/Doubleday 1999
Proiectul „Călătorie spre performanță” este construit pentru a forma comportamente sănătoase. Un motor al procesului de învățare constantă, bazat pe 4 principii esențiale:
- Siguranță: prin toate informațiile de calitate și termenii de confidențialitate atent respectați.
- Diversitate: serviciile pe care acest program le oferă îi dau oportunitatea fiecărei persoane să aleagă serviciul potrivit pentru performanță.
- Relevanță: procesul de dezvoltare este aliniat la obiectivele fiecărei persoane participante în acest proces, pentru a maximiza succesul.
- Constanță: procesul de învățare va fi constant, pentru a garanta sedimentarea informațiilor și pentru a transforma învățarea în comportament de lungă durată.
„Călătorie spre performanță” este o promisiune pentru evoluție. A ta și a companiei tale.
Află mai multe despre acest program aici.