Cu siguranță, atunci când auzi cuvintele Netflix, Apple sau Amazon ai o idee despre ce reprezintă aceste companii și știi ce produc. Succesul lor, însă, nu a fost obținut printr-o magie. În general, toate companiile de renume nu au nici o vrajă la bază, ci oameni care utilizează puterea leadership-ului transformațional. Energia, entuziasmul, pasiunea pentru ceea ce fac, dorința de schimbare produc minuni pe piața globală.
În cadrul acestui articol ne propunem să vă prezentăm 5 figuri marcante a leadership-ului transformațional care au făcut adevărate „revoluții” în domeniul managementului de business.
Ce este leadership-ul transformațional?
Pentru început e important să evidențiem semnificația acestei abordări. Leadership transformațional are la bază un lider care inspiră și motivează membrii echipei să creeze schimbări pozitive în cadrul unei organizații. Acest stil de conducere crește moralul grupului, duce la inovații rapide, îmbunătățește rezolvarea conflictelor și crește cifra de afaceri a unei companii. Leadership-ul transformațional este un proces în care liderii și adepții săi se ridică reciproc la niveluri superioare de motivație și productivitate. Mai exact, un lider transformațional este remarcat prin faptul că:
- Oferă încurajare
- Stabilește obiective clare
- Oferă recunoaștere și sprijin
- Provoacă emoții pozitive la alții
- Inspiră oamenii să-și atingă obiectivele
- Este un model de corectitudine și integritate
Cu alte cuvinte, cuvântul în sine „transformațional” ne duce cu ideea spre ceva ce provoacă schimbări semnificative. Prin urmare, un lider transformațional se concentrează pe stimularea intelectuală, motivare și accentuarea importanței indivizilor din echipă. El este cel care dă exemplu pentru ceilalți. Stilul lui este remarcabil prin faptul că tinde să folosească inspirația sau empatia pentru a crește angajamentul adepților săi. Un astfel de lider posedă curaj, încredere și dorință de a face sacrificii pentru binele mai mare. El are o nevoie permanentă de a simplifica sau schimba lucrurile care nu mai funcționează. Deci, liderii transformaționali sunt ca un motor care mișcă echipa înainte spre obținerea unor noi niveluri de performanță, oferind în același timp oportunități de dezvoltare personală și profesională pentru fiecare angajat.
5 figuri marcante ale leadership-ului transformațional
Reed Hastings: Netflix
Reed Hastings, CEO la Netflix, este unul dintre cele mai reușite exemple de leadership transformațional din ultimul deceniu. Netflix a fost fondat în 1997 și în prezent este un serviciu de streaming video bazat pe abonament care oferă conținut original precum filme, seriale sau emisiuni TV produse atât de această companie cât și de altele. Când s-a lansat pentru prima dată, Netflix era o companie de închiriere de DVD-uri care depășea liderul de atunci, Blockbuster, ca favorit al iubitorilor de filme. Hastings, provenind din industria software-ului, avea o viziune mai amplă, neîngrădită de orice experiență de divertisment care i-ar sta în cale. A introdus streamingul, iar decizia sa a dat roade. Astăzi, Netflix are aproximativ 192,95 milioane de abonați în întreaga lume și este cel mai mare furnizor de streaming online bazat pe conținut video.
Oprah Winfrey: Media Mogul
Oprah Winfrey, uneori numită „Regina întregii media”, a găzduit Oprah Winfrey Show din 1986 până în 2011. A fost cel mai bine cotat show din istorie, iar Winfrey a devenit cea mai bogată persoană afro-americană al secolului XX. A fost, de asemenea, prima persoană multimiliardară de culoare din America de Nord. Time Magazine a numit-o unul dintre cei mai influenți oameni în 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 și 2009. Abilitățile ei inedite de comunicare, sărăcia în care a trăit și carisma i-au permis să se conecteze cu oameni din medii diverse. Datorită acestor lucruri, ea a ajuns un model de inspirație și motivare pentru oameni. Un articol din Forbes din octombrie 2010 a raportat că Winfrey este un lider pe care trebuie să-l imite, deoarece este capabilă să-și inspire personalul pentru a-și executa viziunea, menținând în același timp recursul în masă.
Peter Drucker
Peter Drucker a fost profesor, consultant în management și un lider în dezvoltarea educației manageriale. El a prezis unele dintre cele mai mari schimbări din secolul al XX-lea, cum ar fi: ascensiunea japoneză la o putere economică mondială, epoca în care oamenii ar trebui să învețe continuu pentru a-și păstra locul de muncă sau pentru a putea avansa pe linia carierei; importanța marketingului și inovației. El a inventat termenul de „lucrător al cunoașterii”. Drucker a fost adeptul implementării managementului în care nevoile pe termen scurt și planurile pe termen lung sunt echilibrate. Totodată, el a fost foarte interesat de modul în care se poate combina inovația și antreprenoriatul. Peter Drucker a fost părintele managementului transformațional care a „simțit” că antreprenoriatul este un vehicul al inovației. Mai exact, el accentua faptul că tehnologia produce schimbări la nivel de atitudini, valori și comportament.
Ross Perot: Electric Data Systems
După ce a lucrat câțiva ani la o poziție de vânzare la IBM, Ross Perot a lansat Electric Data Systems în 1962, construind și reparând sisteme de calculatoare pentru clienții săi. În loc să folosească pur și simplu ceea ce învățase la IBM, Perot s-a străduit să facă lucrurile diferit, împuternicindu-și angajații să satisfacă clienții Electric Data Systems fără a fi nevoie să aștepte aprobarea supervizorului. El a fost convins că clienții rămân mai satisfăcuți de serviciile Electric Data Systems dacă angajaților de rang înalt li se acordă autoritatea de a lua decizii inteligente fără a solicita alte aprobări. În acest mod, timpul era folosit într-un mod mult mai eficient. Perot credea că planificarea strategică tradițională de sus în jos era un obstacol în luarea deciziilor rapide. Astfel, el s-a concentrat pe implementarea schimbărilor cât mai rapid și mai eficient posibil, eliminând toate barierele potențiale. În 1984, Perot a vândut compania Electric Data Systems către GM cu 2,6 miliarde de dolari.
Jeff Bezos: Amazon
În 1994, Amazon era o companie online puțin cunoscută care vindea cărți cu reducere, Jeff Bezos fiind CEO-ul acesteia. Însă odată cu trecerea timpului sub conducerea lui Jeff Bezos, Amazon a devenit o corporație titanică care domină diferite industrii, inclusiv cărțile, comerțul cu amănuntul, produsele alimentare și electronice, care anterior erau în afara limitelor unei companii online. Bezos, fost veteran al industriei financiare, a pariat că ar putea vinde cărți mai bine decât ar putea editorii și proprietarii de librării oferind reduceri, încurajând recenziile cititorilor și promovând citirea în masă a bestseller-urilor, în loc să se concentreze în principal pe domeniile literare din industria editorială. După ce a crescut acțiunile companiei sale cu 5.000 la sută din 1997 până în 1999, Bezos a transformat industria vânzării de cărți pentru a doua oară prin introducerea pe piață a produsului Kindles. Acesta este un dispozitiv inovator care a revoluționat lectura prin transformarea unei cărți sau a unei broșuri tipărite pe hârtie, în conținut digital. În acest mod, el a schimbat experiența cititului atât pentru consumatorii de lectură cât și pentru autori. Prin întreruperea modelului tradițional de afaceri în aria vânzărilor de cărți, Bezos a crescut un gigant pe piața globală care are o valoare de 1.14 trilioane de dolari americani în aprilie 2020.
Concluzii
Poate ești cineva care deține propria afacere care se luptă în rămână în joc pe piață sau ești cineva care într-adevăr îți dorește să realizeze schimbări mărețe în comunitatea ta, dar nu știi de unde să începi. Aceste 5 povești arată că nimic nu este imposibil cu o doză de efort și cu abilități de leadership bine puse la punct. Având toate armele la tine poți să-ți transformi compania și noi existăm pentru ca drumul tău către noi culmi să fie unul mult mai ușor și mai rapid. Lasă-ne un mesaj pe www.coaching.ro/contact și te contactăm noi în cel mai scurt timp posibil, pentru o sesiune de explorare complet probono cu unul dintre coachii RoCoach.