echilibru-viata-munca

Echilibrul dintre viața profesională și personală

În lumea de astăzi lucrurile se schimbă cât ai clipi! Atât tu, cât și noi și mulți alți oameni pe care îi cunoaștem ne aflăm cu toți într-o goană imaginară spre succes, spre o viață mai bună. Vrem să fim cei mai buni, vrem să reușim să facem totul impecabil, vrem să ne dezvoltăm sau (poate) să demonstrăm cuiva că noi suntem speciali. Aceste lucruri sunt valabile atât pentru viața noastră profesională, cât și pentru viața noastră personală. Pe deoparte, ambiția și dorința arzătoare de a excela pe plan profesional, pot afecta interacțiunile, relațiile sau conversațiile cu cei dragi. Nemaivorbind că în aceste vremuri de incertitudine, presiunea asupra fiecăruia dintre noi se resimte și mai mult. Pe de altă parte, unele probleme personale ne pot copleși și devenim stresați, desconcentrați sau neproductivi la locul de muncă. Linia, care desparte partea profesională de cea personală, a devenit una diluată și deseori nici nu observăm cum una o poate acoperi pe cealaltă.

În acest articol ne propunem nu doar să facem mai vizibilă această linie, ba chiar să o facem cu bold. Cu alte cuvinte, ne propunem să evidențiem ce înseamnă echilibrul între viața profesională și cea personală sau cum i se mai spune în „popor” – work – life balance. Totodată, o să venim și cu direcții testate de-a lungul experienței noastre care te vor ajuta să fii mai fericit în viața de zi cu zi.

Ce înseamnă work-life balance?

În timpul colaborărilor noastre cu diverse companii, deseori am auzit povestiri legate de echilibrul slab al oamenilor între viața profesională și cea personală. Mulți ne povestesc despre faptul că orele de muncă nu se sfârșesc la locul de muncă, dar devin o parte a vieții lor private. La un moment dat, am cunoscut-o pe Andreea, un manager pe domeniul de marketing care lucra timp de 4 ani într-o companie. Ea ne-a povestit că ziua ei de muncă nu rămâne la birou, dar se prelungește când ajunge acasă, în zilele de weekend sau chiar în vacanță. Obligațiile ei legate de website, campanii, social media și content management, analiza datelor și PR-ul o urmăresc chiar și noaptea la ora 22:00. La toate aceste activități se mai adaugă și multe email-uri, apeluri sau mesaje care vin de la coechipierii ei sau de la superiorii din companie. Îi venea greu să gestioneze toate aceste lucruri dar nu voia să renunțe la job pentru că o pasiona și îi plăcea echipa cu care lucrează. Încercând să țină piept tuturor responsabilităților pe care le avea, a ajuns să se enerveze mult prea repede, să fie stresată mai tot timpul, nu mai avea idei originale ca la început și nici nu mai lucra cu entuziasm. În mod evident, viața ei personală a fost înghițită de munca necontenită și de stresul pe care îl resimțea tot mai strident.  

Cu certitudine situația în care se afla Andreea nu este o excepție sau un caz particular, este o realitate tristă care afectează multe persoane din câmpul muncii. Pentru a putea ieși din acest cerc vicios este necesar (cel puțin) să atragi atenția la echilibrul dintre munca profesională și viața personală. Cum faci asta? Îți prioritizezi în mod echilibrat cerințele carierei tale și cerințele vieții personale. Nu există o formulă matematică sau o regulă bătută în cuie care ți-ar spune exact ce să faci și cum să faci. Acest echilibru este diferit pentru fiecare din noi. De ce? Pentru fiecare din noi avem profesii, situații familiale sau necesități diferite.

Cum procedăm și de ce e important să avem un work-life balance?

Atunci când îți creezi un program care să funcționeze pentru tine, gândește-te la cea mai bună modalitate de a atinge echilibrul la locul de muncă și viața personală. Cel mai probabil, atunci când te gândești la un echilibru, îți imaginezi că sunt împărțite într-un mod egal două variabile. Dar nu și în cazul acesta. Aici e vorba mai mult despre flexibilitatea de a face lucrurile în viața ta profesională, având totuși timp și energie pentru a te bucura de viața personală. Spre exemplu, ar putea să existe câteva zile în care să lucrezi mai mult timp, astfel încât să îți rămână timp în alte zile din săptămână ca să te bucuri de alte activități. Atunci când găsești formula echilibrului valabilă pentru tine, vei obține următoarele beneficii:

  • Mai puțin stres
  • Risc mai mic de burnout
  • Un sentiment mai accentuat de bunăstare
  • Costuri mai mici pentru companie
  • Mai puțin absenteism
  • Mai multă productivitate și eficiență

5 moduri în care poți să-ți creezi un work-life balance mai bun

1.  Acceptă că nu există un echilibru perfect între viața profesională și cea personală

Când auzi „echilibrul dintre viața profesională și viața personală”, îți imaginezi probabil că ai o zi extrem de productivă la serviciu și că pleci devreme pentru a petrece cealaltă jumătate a zilei cu prietenii și familia. Deși acest lucru poate părea ideal, nu este întotdeauna posibil. Altfel spus, nu te lupta pentru programul perfect, ci pentru unul realist. În unele zile, s-ar putea să te concentrezi mai mult pe muncă, în timp ce în alte zile s-ar putea să ai mai mult timp și energie pentru a-ți urmări hobby-urile sau pentru a petrece timpul cu cei dragi. Echilibrul se realizează în timp, nu în fiecare zi.

2.  Stabilește-ți limitele și fixează orele de lucru

Stabilește limite atât pentru tine, cât și pentru colegii tăi pentru a evita burnout-ul. Când părăsești biroul, evită să te gândești la proiectele viitoare sau să răspunzi e-mailurile companiei. Bine, poți face asta doar dacă intervine ceva foarte urgent. Ia în considerare posibilitatea de a avea un computer sau un telefon separat pentru serviciu, astfel încât să-l poți opri atunci când te relaxezi sau petreci timpul cu familia. Dacă acest lucru nu este posibil, utilizează browsere, e-mailuri sau filtre separate pentru munca ta și platformele personale. E foarte important să stabilești când lucrezi și când nu o faci. De ce? Pentru că ai putea ajunge ca Andreea atunci când răspundea la e-mailuri sau la mesaje noaptea târziu.

3.  Determină obiectivele și concretizează-ți prioritățile (și nu uita să le respecți!)

După ce îți faci o listă de priorități sau activități pe care trebuie să le faci într-o săptămână sau zi, e important să le structurezi în așa fel încât timpul să fie în favorul tău dar nu împotriva ta. Contează mult atunci când știi cum să-ți gestionezi timpul eficient pentru a-ți atinge obiectivele și pentru a-ți realiza prioritățile. Prin implementarea sfaturilor pe care le-am menționat în articolul Cum să-ți gestionezi eficient timpul, vei descoperi niște idei pentru un management al timpului eficient care chiar funcționează. Printre acestea sunt: regula 20/80; sistemul „urgent-importat” de evaluare a activităților și de stabilire a priorităților;  gestionarea apelurilor sau a e-mailurilor și multe altele.

Totodată, acordă atenție momentului în care ești cel mai productiv la locul de muncă și blochează acest timp pentru efectuarea celor mai importante activități legate de muncă. Evită să verifici e-mailurile și telefonul la fiecare 5-10 minute, deoarece aceste activități îți pierd timpul și nu mai poți fi atent la task-ul pe care îl faci. Structurarea zilei poate crește productivitatea la locul de muncă, ceea ce poate duce la mai mult timp liber pentru relaxare în afara job-ului.

4.  Nu-ți fie teamă să te deconectezi periodic!

În zilele noastre, putem primi notificări din orice colț al lumii unde există internet. Chiar dacă suntem în zilele noastre libere, uneori continuăm să muncim de la telefon sau laptop din diverse motive. Pentru a ne putea relaxa cumsecade în aceste zile, un exercițiu binevenit este tăierea legăturilor cu lumea exterioară pentru a putea cu adevărat să-ți încarci bateriile. Tăierea legăturilor ne permite să ne revenim din stresul acumulat de-a lungul timpului și ne oferă șansa de a fi mai inspirați și mai originali în procesul de muncă atunci când revenim. Spre exemplu, în timpul tău liber nu mai sta cu telefonul lângă tine în permanență. Poți citi o carte, te poți plimba, poți merge la un teatru sau la un muzeu.

5.  Ia-ți o vacanță!

Uneori, deconectarea adevărată înseamnă să-ți iei o vacanță. Chiar dacă ai la dispoziție 2 săptămâni sau doar 2-3 zile nu ezita să îți faci o vacanță pentru a te deconecta complet de la muncă. De ce accentuez acest lucru? Un studiu realizat de Asociația de Turism din SUA, denumit State of American Vacation în anul 2018, arată că 52% dintre angajați au declarat că au rămas zile de vacanță neutilizate la sfârșitul anului. Potrivit studiului respectiv, angajații sunt deseori îngrijorați de faptul că a merge într-o vacanță va perturba fluxul de lucru și astfel, vor avea o cantitate mai mare de muncă la întoarcere. Această teamă nu ar trebui să te împiedice să iei o pauză atât de necesară pentru că beneficiile unor zile, în care poți să te relaxezi sau detașezi complet, depășesc cu mult dezavantajele.

„Cuvânt de final”

Echilibrul între viața profesională și viața personală înseamnă lucruri diferite pentru noi toți deoarece preferințele și necesitățile noastre sunt diverse. Numai tu poți să-ți dai seama care e echilibrul perfect pentru tine. În acest mod poți scoate în evidență eficiența și productivitatea la muncă, neuitând să iei pauze și să rămâi conectat emoțional cu cei dragi. Învață cum tu poți gestiona activitățile legate de job-ul tău, nu permite ca acestea să-ți coordoneze viața. Prețuiește-ți timpul și descoperă echilibrul vieții tale! Dacă vrei să afli mai multe informații sau vrei să știi alte secrete ale acestui proces, lasă-ne un mesaj pe adresa www.coaching.ro/contact

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top