Leadership feminin

Puterea leadeshipului feminin

Tot mai des în spațiul public apar povești impresionante de succes ale femeilor. Ele sunt în continuă evoluție și ating noi repere într-o gamă largă de activități în timpurile noastre. Femeile își fac simțită treptat prezența de conducere în antreprenoriat, administrație, educație, inginerie, sănătate la nivel regional, național și global. Ele sunt simboluri puternice ai schimbării, iar beneficiile diversității în conducere și în luarea deciziilor sunt din ce în ce mai recunoscute în toate sferele.  

Femeile ajung să coordoneze echipe de sute și mii de angajați făcând față tuturor obstacolelor care intervin pe parcurs. Munca necontenită, câștigarea încrederii și acceptării celorlalți, îmbinarea vieții de familie și a carierei profesionale sunt doar unele dintre provocările pe care le înfruntă cu brio tot mai multe femei. În pofida acestor circumstanțe, femeile sunt determinate să spargă bariera stereotipurilor din societate care limitează accesul lor la funcții de conducere pentru a-și demonstra talentul și abilitățile. Mai mult, ele aduc o nouă viziune asupra leadershipului și adoptă stiluri și strategii de conducere diferite în comparație cu cele tradiționale. Altfel spus, stilurile de conducere ale femeilor se deosebesc față de cele ale bărbaților (cei care au intrat primii în acest domeniu) datorită calităților de bază distincte pe care le au. Pentru a înțelege prin ce se deosebește un leadership feminin de cel masculin, important este să punem la punct definiția acestui concept și să evidențiem importanța acestuia. 

Ce este leadership-ul? 

Dacă ne imaginăm o țară fără leadership, adică fără instituții care gestionează diferite domenii de activitate, ar fi o anarhie. Spre exemplu, dacă presupunem că în România nu ar fi instituții responsabile de ordinea publică, ar fi periculos să trăim aici fiindcă violența și infracționalitatea ar înflori. Dacă ne gândim la companii e foarte important să persiste în conducere un leadership eficient care contribuie la creșterea productivității și performanței a tuturor membrilor organizației. Dacă acesta este unul defectuos, atunci există o probabilitate mare ca organizația să treacă prin crize frecvente sau să sufere insucces pe piață într-un timp scurt. 

Deci, leadershipul în companii nu este altceva decât capacitatea conducerii unei companii de a stabili și atinge obiective provocatoare prin:

  •  luarea măsurilor rapide și concrete atunci când este necesar;
  •  depășirea concurenței;
  •  inspirarea, motivarea, influențarea, încurajarea celorlalți să performeze la cel mai înalt nivel. 

Pentru a atinge aceste dimensiuni ale leadershipului, conducerea organizațiilor necesită o diversitate de abilități, culturi și puncte de vedere în luarea deciziilor inteligente cu impact durabil. Îmbunătățirea performanței, stimularea creșterii, gestionarea riscurilor, atragerea și reținerea investitorilor, rezolvarea crizelor financiare (mai ales în perioada aceasta) sunt sarcini cheie care necesită răspunsuri trecute prin filtrul unei game largi de abilități și talente ale liderilor. Dacă analizăm îndeplinirea acestor sarcini prin lentila genului, este foarte probabil că modul de abordare și rezolvare a problemelor de către femei în comparație cu bărbați, să fie diferit.

Înainte de a evidenția care sunt punctele tari ale leadershipului feminin din organizații, mai întâi o să ne facem o viziune generală asupra dezvoltării acestuia în România în comparație cu alte state europene prin intermediul cercetărilor realizate în acest sens.

Ce spun cercetările despre leadershipul feminin? 

Potrivit unui raport publicat de Eurostat, mai mult de 6.7 milioane de persoane au poziții manageriale în Uniunea Europeană dintre care 4.3 milioane sunt bărbați (63%) și 2.5 milioane sunt femei (37%) în 2019. Din numărul total de femei din aceste poziții, 37% au funcții de manageri, 28% fac parte din bordul de conducere a organizațiilor și 18% sunt pe postul de senior executiv. Cu alte cuvinte, chiar dacă femeile reprezintă aproximativ jumătate din totalul persoanelor angajate în UE, ele continuă să fie subreprezentate în rândul managerilor.

În România, din numărul total de manageri, o treime (34%) sunt femei. Dacă facem o comparație cu statele membre ale Uniunii Europene, România este amplasată pe locul 16 din 27 de state. 

Totodată dacă ne referim la bordurile de conducere ale celor mai mari companii cotate la bursă în 2019, reprezentarea femeilor în cadrul acestora nu este una de invidiat. Doar o proporție de 13% de femei regăsim în bordurile de conducere, astfel România este amplasată pe locul 22 din 27. 

Totuși, România are cu se mândri! La capitolul reprezentarea femeilor în funcțiile de seniori executivi (sau directori superiori), România este amplasată pe primul loc cu 34%, fiind urmată de Estonia (33%), Lituania (30%) și Letonia (29%). 

Care sunt punctele forte ale unui leadership feminin? 

  • Adoptarea stilului de leadership transformațional 

Femeile din conducerea unei organizații sunt mai adepte transformării decât bărbații. Ele își inspiră colegii și își asumă rolul unui coach pentru fiecare coechipier. Pentru femei contează mult dezvoltarea personală a membrilor echipei și pun accentul pe comunicarea autentică. Deci, pentru ele conducerea nu este menită doar pentru realizarea obiectivelor organizaționale, ci și pentru orientarea angajaților către performanță. 

  • Focalizarea pe sarcini 

Femeile din conducere se axează invariabil pe îndeplinirea sarcinilor atribuite în termene limită. Din punct de vedere operațional, îndeplinirea sarcinilor de zi cu zi sunt necesare pentru a asigura buna funcționare a companiei. Altfel spus, ele au un grad de organizare a sarcinilor mult mai eficient.

  • Promovarea cooperării și colaborării 

A lucra în colaborare cu alții este o caracteristică tipică feminină. Femeile conducătoare promovează întotdeauna cooperarea și colaborarea între membrii echipei. În acest caz, toți membrii echipei înțeleg clar rolurile și responsabilitățile lor, astfel se obține o muncă eficientă în rezultat. 

  • Orientarea spre comunicare constructivă

Studiile de spun că o mare parte dintre bărbații din funcțiile de conducere în companii utilizează stilul de comunicare care se rezumă la „comandă și control”. Spre deosebire de ei, femeile tind să fie participative și posedă un stil democratic de conducere a oamenilor. Femeile adesea își comunică indirect așteptările cu privire la o anumită sarcină și permit mai mult spațiu în realizarea unui scop. Mai mult de atât, ele chiar tind să ajute membrii echipei cu expertiză și abilitățile lor pentru a finaliza unele sarcini la care întâmpină probleme coechipierii săi. 

  • Crearea unei atmosferi colegiale 

Femeile preferă mai mult structuri organizaționale plate în detrimentul celor ierarhizate. Acest lucru se întâmplă deoarece structurile plate permit dezvoltarea unei atmosferi colegiale în care este încurajată împărtășirea cunoștințelor și colaborarea. 

  • Utilizarea flexibilității 

Puterea femeilor în conducere include calități precum flexibilitate și agilitate. Astfel, în situații de criză ele pot mult mai ușor și repede să înțeleagă ce anume nu funcționează, adaptându-se la circumstanțe noi luând decizii în timp optim. 

  • Deschiderea către inovație

Cercetările efectuate de Deloitte în 2018, sugerează că companiile cu o cultură incluzivă au de șase ori mai multe șanse să fie inovatoare. Totodată, dacă companiile sunt deschise către schimbări, acestea ating ținte financiare mai bune. Aceasta înseamnă că furnizarea de mentori și modele de rol feminine, demonstrarea încrederii în acestea creează un mediu care încurajează colaborarea și crearea inovațiilor. 

Poveste despre YouTube și Susan Wojcicki

După cum am mai menționat în acest articol, puterea femeilor ca lideri înseamnă determinarea de a face față provocărilor pentru ca să-și facă loc „în fruntea mesei” într-o organizație, comunitate sau chiar societate. Una dintre aceste femei este Susan Wojcicki care deține în prezent funcția de CEO la YouTube. Povestea ei începe la sfârșitul anilor 90 când a devenit cel de-al 16-lea angajat la Google. În acea perioadă, fondatorii Google, Sergey Brin și Larry Page, și-au instalat magazinul în garajul ei din California. De atunci, Wojcicki s-a evidențiat prin viziunea ei pe care o are în tehnologie și prin inteligența ei în afaceri. Datorită acestor abilități, ea a devenit vicepreședintele senior la Google în domeniul publicității și comerțului conducând lansarea Google Analytics. În momentul în care a aflat despre YouTube, o platformă de partajare a videoclipurilor care concurează cu serviciul video Google, ea a propus achiziția acestuia. În 2006, ea a coordonat și organizat această achiziție de 1,65 miliarde de dolari. 

Cu opt ani mai târziu, ea a fost numită CEO la YouTube și  mărit valoarea site-ului la aproximativ 170 de miliarde de dolari în 2020. Da, da, valoarea acestui site a crescut de o sută de ori pe piață în 14 ani. Wojcicki a supravegheat lansarea unor produse majore, inclusiv YouTube Gaming, YouTube Music, YouTube Premium și YouTube TV. Acest site a devenit cea mai populară rețea socială în rândul adolescenților. Wojcicki își atribuie succesul de conducere flexibilității și dorinței sale de a se adapta la situații noi.

Concluzie 

Cu desăvârșire, leadershipul feminin din organizații aduce cu sine un „aer nou” în echipe. Cercetările ne spun că prezența femeilor în structurile de conducere din organizații aduce cu sine multe avantaje. Flexibilitatea, adaptarea rapidă, agilitatea, comunicarea autentică cu coechipierii, orientarea spre performanță contribuie la construirea unei organizații rezistente în fața provocărilor care intervin pe parcurs. În cazul YouTube, nu a existat nici o vrajă sau vorbe magice care a făcut această companie una dintre cele mai populare platforme din lume. A existat o femeie care și-a pus în funcțiune puterea sa de lider. 

Noi, la RoCoach, lucrăm de peste 18 ani cu femei în roluri de leadership și le ajutăm să își dezvolte încrederea în propria viziune. De 8 martie dorim să susținem leadershipul feminin din organizația ta printr-un workshop dedicat doamnelor și domnișoarelor, pe care să-l oferiți cadou colegelor voastre!

Află mai multe detalii despre cum le poți oferi colegelor tale un cadou deosebit de 8 martie aici:   https://coaching.ro/evenimente/workshop-leadership-la-puterea-feminin/

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top