RoCoach-studiu-de-caz-netflix-7sMcKinsey

Studiu de caz – Netflix privit prin modelul 7S McKinsey

În articolul precedent, pe care îl puteți citi aici, v-am povestit despre modelul 7S de la McKinsey care te ajută să-ți dai seama ce schimbări poți face în organizație pentru a îmbunătăți funcționarea ei. În urma publicării articolului, am primit feedback-uri pozitive, dar și câteva sugestii. Acestea se refereau la faptul că acest model este greu de utilizat deoarece nu îți zice clar ce și cum să faci. De aceea, ne-am gândit să-ți oferim un exemplu foarte clar și aplicat despre cum poți folosi modelul 7S de la McKinsey, arătând cum este aplicat pe o companie a cărei servicii le utilizăm foarte mulți dintre noi, de cele mai multe ori acasă după o zi lungă la birou.

După cum spune și titlul, este vorba despre compania Netflix! Mai exact, în acest articol vom descrie cele 7 dimensiuni ale companiei și modul în care acestea s-au aliniat de-a lungul timpului.

Despre Netflix

Compania Netflix a fost fondată în 1997 în California, S.U.A de către Marc Randolph și Reed Hastings. La început Netflix oferea servicii de livrare a DVD-urilor prin poștă, iar primul model de business a constat în tradiționalul pay per view, dar mai târziu au schimbat acest model în posibilitatea de a cumpăra abonamente lunare cu un număr nelimitat de împrumuturi de DVD-uri.

În 2007 Netflix a oferit posibilitatea clienților de a urmări filme, seriale și documentare prin intermediul platformei online fără să mai aștepte 24 de ore să fie livrat DVD-ul.

În 2019, numărul total al abonatilor Netflix este de 158 milioane din care 60.62 milioane în S.U.A (1)

Strategia 

Netflix livrează conținut prin streaming la un cost redus, pentru diferite platforme precum telefoane, tablete, calculatoare și televizoare smart, iar pentru o taxă lunară clienții au acces la o librărie uriașă de filme, seriale și documentare, fără a fi întrerupte de reclame. Acesta este și obiectivul principal pe care Netflix l-a setat în strategia lor de business.

Pentru a atrage cât mai mulți clienți cu putință, Netflix folosește o strategie duală: 

  • Prima strategie era să-și ofere serviciul la cel mai mic preț de pe piață. Așa a și fost până când Netflix a decis să crească prețurile începând cu S.U.A.
  • Prin a doua strategie, compania vrea să-și schimbe stilul de lucru, din a fi distribuitori de conținut în a fi producători de conținut original și exclusiv pe website-ul lor. Această strategie îi ajută să livreze conținutul peste tot în lume, fără a fi condiționați de limite geografice, iar acest lucru nu se întâmplă și cu conținutul pe care-l cumpără, deoarece costurile sunt mai ridicate pentru licențiere, dacă doresc să le distribuie în mai multe țări. 

Faptul că nu avem acces la aceeași cantitate de conținut este un lucru bine cunoscut, mai ales de cei care călătoresc sau folosesc un serviciu de VPN. Ei văd cel mai bine diferența dintre conținutul pe care îl oferă Netflix în România și conținutul din alte țări.

Structura

În ciuda întinderii geografice, Netflix funcționează cu o structură organizațională plată. Operațiunile la nivel global sunt conduse de către departamentul de senior management care este segmentat în departamente funcționale și nu pe segmente de clienți sau regiuni. Departamentele sunt conduse de către CxOs care raportează direct C.E.O-ului.

Puțină lume știe că Netflix a adus schimbări majore în domeniul Managementului Resurselor Umane. Într-o industrie care este extrem de dinamica, Netflix a încurajat dezvoltarea relațiilor de muncă prin care să susțină buna funcționare a echipelor. 

Aceste schimbări au fost aduse pentru a alinia dimensiunea Structura cu dimensiunea Angajați (Staff) a companiei pe care o vom detalia mai jos. 

Highly aligned, loosely coupled” 

Acesta este  motto-ul cu care Netflix încurajează dezvoltarea relațiilor de muncă. Acest motto face referire la faptul că angajații sunt încurajați să aibă încredere unul în celălalt și să nu piardă foarte mult timp pe partea de coordonare, pre-vizualizând și pre-aprobând diferite propuneri și opțiuni, exceptând alinierea obiectivelor și a strategiei, care sunt coordonate de toate departamentele. Acest comportament ajută compania să fie rapidă și flexibilă.

Sisteme

Netflix își desfășoară activitatea folosindu-se de 5 sisteme principale. Acestea sunt: 

  • sistemul de achiziții;
  • sistemul de ambalare;
  • sistemul de expoziție;
  • sistemul de distribuție;
  • sistemul de vânzări.

Ei achiziționează conținut prin cumpărare directă de la studio-uri și distribuitori. În general, licențiază titlurile pentru un termen specific și, după cum am notat și la strategie, pentru anumite țări. Procesul de achiziții necesită abilități ridicate de negociere și, de asemenea, este necesară și monitorizarea și implementarea unui sistem de big data pentru a urmări preferințele de vizionare ale clienților. Din cauza utilizării extensive de date și datorită algoritmilor inteligenți, Netflix oferă clienților săi o cale rapidă și personalizată de a căuta și a găsi conținut și de a oferi recomandări bazate pe aceste preferințe individuale.

Tehnologia companiei Netflix de merchandising crează o metodă puternică și sugestivă de a căuta prin catalogul lor de video-uri și se crede că succesul lor este direct legat de această tehnologie. 

Netflix utilizează modele variate pentru a-și promova serviciile, printre care reclame online, reclame TV, radio, print și promovare organică mouth-to-mouth. 


Angajați (Staff)

Compania Netflix pune accent pe performanță, iar angajații lor sunt foarte abili și bine educați, venind din universități mari precum Stanford și Yale. În general sunt foarte bine plătiți, media salarială fiind de $183,304 pe an (2).

Netflix își tratează angajații bine și, după cum am notat mai devreme la Structură, vrea să crească nivelul de încredere. Aceast sistem l-au demonstrat în aprilie 2015 când au implementat o politică inovatoare de zile libere nelimitate în primul an pentru cei care au un copil sau pentru cei care au adoptat un copil.  De asemenea, Netflix promovează o cultură internă a libertății și a responsabilității, prin care angajații sunt încurajați să decidă singuri câte zile libere au nevoie să-și ia în fiecare an. Acest tip de leadership este un stil care susține inovația continuă, deoarece oferă membrilor echipelor posibilitatea să-și aleagă o zi liberă, sau mai multe, și să se odihnească atunci cand se simt obosiți și lipsiți de creativitate, fără să se gândească la faptul că nu le mai ajung zilele de concediu pentru sărbători. 

Netflix caută doar oameni performanți, prin urmare angajaților care nu reușesc să se ridice la nivelul de performanță cerut li se închid contractele de muncă și primesc diferite pachete de despărțire.

Netflix este descrisă ca fiind una dintre organizațiile de top care au ”reinventat HR-ul” conform lui Sheryl Sandberg, C.O.O la Facebook. Netflix a fost recunoscută pentru inovația în Managementul Resursei Umane, cunoscută ca și Managementul Talentelor. Prin managementul talentelor au format cultura internă și au motivat performanța în cadrul companiei. Netflix este pionierul ideilor de bază a managementul talentelor cum ar fi conceptul care spune că angajații ar trebui să fie lăsați să-și ia liber cât cred ei ca au nevoie.

Stil

Netflix a început cu un stil antreprenorial în 1997 oferind servicii de închiriere a filmelor, iar acum este o corporație foarte mare care își dezvoltă propriile programe. Totuși în această schimbare de stil, din antreprenorial în corporate, și-au păstrat valorile colectiviste ale inovației sistemice și o viziune concentrată pe generarea de resurse.

Netflix este o companie dominată de logica proactivității, competitivității, autonomiei, inovativității și a asumării de riscuri. Toate aceste caracteristici dominante sunt create de cultura libertății și a responsabilității a companiei. Prin angajarea oamenilor potriviți și prin  furnizarea mediului potrivit, ei au realizat un model foarte echilibrat A.G.E.S. (Architecture, Governance, Entrepreneurship, Stewardship approach) ce le oferă un avantaj competitiv sustenabil prin strategia lor inovatoare.

Abilități (skills)

Compania are încredere că majoritatea angajaților vor acționa în interesele companiei și au transformat acest lucru în politica internă a companiei. Netflix a schimbat standardele de performanță tradiționale cu un software de performanță socială, ulterior au avansat spre feedback față în față 360 grade, pentru a reduce din lipsurile de abilități și pentru a încuraja angajații să-și spună problemele cu care se confruntă și să le rezolve cât mai urgent.

Netflix le cere angajaților să primească mai multe responsabilități și să performeze la un nivel ridicat fără să fie supravegheați în mod constant. De asemenea, angajații sunt încurajați să ia decizii rapide, autonome și să-și gestioneze bine deadline-urile. 

Dacă deții aceste abilități, să știi că îndeplinești cerințele minime de a te încadra în cultura companiei: Libertate și Responsabilitate.

Valorile împărtășite (Shared values)

Valorile împărtășite de toată echipa sunt cultura, viziunea și misiunea. Aceste trei aspecte se împărtășesc în organizație și îi ajută pe angajați să-și găsească sensul, direcția și obiectivele de leadership. 

Misiunea Netflix este:

We promise our customers stellar service, our suppliers a valuable partner, our investors the prospects of sustained profitable growth, and our employees the allure of huge impact.

Netflix nu are o viziune bine definite dar CEO-ul a exprimat aceste 4 puncte la o conferință din 2001:

  • A deveni cel mai bun serviciu global de distribuție a divertismentului;
  • A licenția conținut de divertisment peste tot în lume;
  • A crea piețe accesibile producătorilor de filme;
  • A ajuta creatorii de conținut din întreaga lume să găsească o audiență globală.

Concluzie

Cele 7 dimensiuni ale companiei Netflix sunt foarte bine aliniate și crează un mediu care asigură succesul. 

Dimensiunea Strategie este susținută de dimensiunea Sisteme, și dacă cei de la Netflix ar investi mai mulți bani în licențierea produselor pe perioade mai lungi de timp și pe teritorii mai mari, atunci nu ar mai putea să investească la fel de mulți bani în producția de conținut original Netflix și prin urmare nu ar putea să-și urmeze cu succes cea de-a doua strategie de a fi distribuitor de conținut original și exclusiv.

Schimbările aduse în dimensiunea Structură, le-a permis celor de la Netflix sa vina cu idei inovative in dimensiunea Angajați (Staff), care este susținută și de dimensiunea Abilități (Skills), ambele fiind susținute de dimensiunea Stil prin integrarea în stilul lor de lucru a valorilor colectiviste cu care și-au început activitatea.. Toate aceste dimensiuni sunt legate între ele de misiunea companiei ce o regăsim în dimensiunea Valori împărtășite (Shared values).

Dacă dorești să fii la curent cu următoarele articole, studii de caz și evenimente RoCoach, abonează-te aici la newsletter!


2 thoughts on “Studiu de caz – Netflix privit prin modelul 7S McKinsey”

  1. Este destul de sumar, dar bun si asa. Daca ati adauaga si un Grafic cu valori care sa ilustreze conexiunea, interdependenta si mai ales – DEZECHILIBRELE intre elemente – ar fi mai relevant pentru cititori. Pacat ca nu pot posta o mostra cu imagine. Evident nu e cazul la Netflix, desi nu exista modele perfecte. La strategie: Modelul de business face diferenta. Eu asa evaluam companiile pe care le-am condus, asa evaluez acum toate antreprenoriatele cu care lucrez. Spor in toate!

    1. Salut Liz!

      Multumim pentru comentariu. Intr-adevar, modelul de business este cheia in inceperea oricarei afaceri sau proiect de succes si trebuie insistat pe clarificarea acestei dimensiuni.

      Daca ai un exemplu de grafic de valori, ne poti trimite pe [email protected] si vom updata articolul.

      Multumim si succes!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top