leadership-criza-ce-sa-nu-faci

Ce să nu faci într-o perioadă de criză?

Criză – cuvântul care stă pe buzele noastre în ultima perioada mult prea des. Crizele ne impun să acționăm altfel decât eram obișnuiți. Partea cea mai „distractivă” este că nu există o rețetă sigură pentru a depăși situațiile de criză. Întrebări precum: Ce fac acum? Care e decizia optimă? Cum acționez pentru a nu eșua? sunt la ordinea zilei pentru echipele de management din companii. Știm că nu poți controla efectele crizei, mai ales când aceasta a venit din extern. Vorbind de pandemie, tu nu aveai cum să anticipezi că o astfel de criză, cu o astfel de gravitate, va veni peste compania în care activezi. Tu ai fost pus în fața faptului împlinit deja. Practic, tu ai fost nevoit să înveți din mers cum să îți gestionezi echipa, cum să iei decizii, cum să comunici în astfel de circumstanțe, care sunt prioritățile de acum încolo, cum să păstrezi eficiența echipei, cum tu însuți să reziști presiunii care vine din toate părțile și multe altele. Mai mult ca sigur că planul companiei referitor la depășirea crizelor nu era unul perfect. A trebuit să improvizezi și să gândești out of the box. A trebuit să te adaptezi unei normalități noi cu resurse puține și cu ochii închiși. Cu alte cuvinte, când o criză lovește echipa ta, informațiile incerte, emoțiile tale și ale coechipierilor tăi devin mult prea diverse. Acestea dacă te copleșesc, devii indecis sau ți se crează anumite comportamente dăunătoare echipei. 

Însă, tu, în calitate de lider, ești un exemplu pentru echipa ta. Tu nu poți să-ți permiți „luxul” de a greși prea des. Dacă tu nu știi ce să NU faci în situații de criză, oamenii din echipa ta nici atât nu vor ști. Dacă tu nu ești motivat să te adaptezi și să acționezi în consecință, oamenii pe care îi coordonezi la fel nu vor ști. În situațiile de criză, liderul este regizorul. El are în mâinile lui puterea de a-și păstra oamenii motivați, de a-i ghida și de a da tonul experiențelor pe care le trăiesc coechiăierii lui în acest gen de situații. Dacă un lider nu pune accent pe acest aspect, are de pierdut întreaga organizație. Aici este vorba de timp, resurse și desigur bani. Prin urmare, în acest articol ne propunem să scoatem în evidență lucrurile pe care un lider de echipă ar trebui să le evite într-o perioadă de criză. 

 Top 5 greșeli pe care liderii le fac deseori într-o perioadă de criză 

Crizele provoacă incertitudine și anxietate pentru organizații și clienții acestora, angajați și parteneri. Comunicarea deschisă și frecventă în timpul unei crize atenuează confuzia. Ajută organizațiile să susțină încrederea și protejează reputația mărcii lor. Comunicarea eficientă pe timp de criză ajută organizațiile să se orienteze mai ușor și cu mai multă încredere, să mențină continuitatea afacerii și să se recupereze cu succes din diverse situații dificile. Deciziile care sunt luate în organizații au un impact major atțt la nivel intern cât și extern. Prin urmare, vă prezentăm 5 greșeli pe care liderii din organizațiile de business ar trebui să le evite în caz de criză: 

  1. Încearcă să controleze situația 

Nu există un regulament, un ghid, instrucțiuni clare pe care să le urmezi într-o criză precum este cea din prezent. În loc să încerci să controlezi această situație sau să te simți copleșit de lipsă de control, încearcă să te îndrepți unei noi abilități de leadership. Aici avem în vedere că este o oportunitate bună de a-ți dezvolta capacitatea de a evalua rapid o situație care evoluează și de a răspunde acesteia cu soluții creative și colaborative. Ideea e că situațiile de criză dau undă verde noilor posibilități, viziuni și oportunități. Acestea sunt un fel de America pentru Columb. Un teren nou, neexploatat dar plin de potențial. Astfel, este important ca un lider să nu încerce să controleze situația care și așa este una incertă. Este ca și cum te-ai bătea cu morile de vânt. Calea sigură este să te concentrezi pe provocările din cadrul echipei tale, să comunici eficient și să acționezi acolo unde tu chiar poți avea un impact semnificativ. 

  1. Nu fac un pas înapoi pentru a vedea imaginea de ansamblu 

Oare când o să revenim la normal? Întrebarea respectivă este la ordinea zilei. E normal să persiste astfel de întrebări din partea oamenilor din echipa ta pentru că au fost scoși din zona de confort. Nu e ușor să te adaptezi schimbărilor atât de radicale care s-au întâmplat extrem de rapid. Și nici ție ca lider nu îți este ușor să faci față schimbărilor care vin continuu. Însă, abordarea de tipul „încă puțin mai durează și o să revenim la normal” nu este una reală și nici sinceră. Punerea accentului pe revenirea la „normal” implică în mod fals speranța că există posibilitatea de a reveni la modul de lucru din 2019, spre exemplu. 

Prin urmare, liderii trebuie să facă un pas înapoi și să vadă imaginea de ansamblu pentru a putea ulterior să fie sinceri cu coechipierii săi. Un prim pas este recunoașterea gravității consecințelor economice, sociale atât pe termen scurt, cât și pe termen lung generate de criză. Să nu uităm și de consecințele care se produc la nivel psihologic în raport cu indivizii. Luând în considerare aceste aspecte, liderii sunt puși în situația de a-și adapta strategiile de comunicare, de a gândi noi metode de luare a deciziilor și de a-și ajusta modul de lucru cu coechipierii săi. Scopul tuturor acestor factori este de a-și câștiga încrederea în raport cu angajații. Deci, formarea unei imagini de ansamblu pentru un lider și comunicarea acesteia subordonaților săi într-un mod sincer, ajută mult creșterea rezistenței echipelor pe timp de criză. 

  1. Nu comunică eficient

Comunică! Comunică! Și încă o dată comunică! Atunci când vine criza peste tine este neapărat nevoie să comunici despre asta. Atunci membrii echipei tale sunt mai mult ca oricând setoși de a afla informații noi, au nevoie să se asigure de mai multe ori încotro se îndreaptă echipa, organizația. Atunci ies la iveală multe întrebări din partea celor din echipa ta. Așa că fii deschis spre a vorbi despre ce se întâmplă și care sunt provocările pe care le întâlnești. Stabilește întâlniri fizice sau online cu cei pe care îi coordonezi și respectă-le. Nu te încurajăm să stabilești astfel de întâlniri mai rar decât o dată pe săptămână. Dacă nu ești în contact regulat cu oamenii din echipa ta se crează un vid, o zonă gri în comunicare care duce la apariția zvonurilor dăunătoare. Încearcă să nu anulezi evenimente de comunicare planificate. Profită de aceste ocazii pentru a-ți încuraja echipa, pentru a explica ce planuri există sau pentru a lucra împreună la formularea unor soluții pentru unele probleme. 

  1. Nu descentralizează procesul decizional 

Centralizarea procesului decizional într-o criză precum cea generată de pandemie este o greșeală. Lucrurile pot evolua diferit în diverse echipe. Important este să oferi îndrumări clare echipei tale cu privire la prioritățile cheie, dar descentralizează luarea deciziilor. Împuternicește oamenii din echipă să răspundă cu privire la modul de îndeplinire a acelor priorități cheie, după cum consideră că este adecvat, rămânând totuși răspunzător față de scopul general, obiective și valorile organizației. Tu, în calitate de manager poți să nu înțelegi toate nuanțele unei probleme care se întâmplă dar nu te afectează direct. Prin urmare, poți lua anumite decizii care ulterior s-ar putea doveni a fi unele nefericite sau ineficiente. Astfel, prin descentralizarea procesului decizional contribui la eficientizarea modului de lucru și îmbunătățești încrederea între tine și restul echipei. 

  1. Trecerea la munca remote fără o strategie bine pusă la punct 

Da, știm mitul acesta că munca remote înseamnă un fel de concediu. Da, da, este un mit. Munca remote, care a fost introdusă foarte rapid în companii fără existența unor proceduri clare care fac referire la aceasta, a dus la creșterea nivelurilor de stres, de anxietate sau chiar de burn out. În primul rând, criza prin care trecem ne face să ne îngrijorăm de sănătatea celor dragi. În al doilea rând, am fost puși de a lucra în condiții neadaptate pentru a ne crea acel drive în muncă. Fără o strategie bine pusă la punct care ar facilita procesul de muncă și adaptarea la noile condiții, este greu pentru angajați să țină pasul cu atât de multe schimbări. Prin urmare, este important să elaborezi o strategie holistică de implicare a angajaților pentru a sprijin sănătatea emoțională și psihologică a oamenilor tăi. 

Concluzie 

Crizele pe cât de înfricoșătoare sunt pe atât de multe posibilități și oportunități noi ne aduc. Ele au capacitatea de a deschide noi uși spre succes. Liderii care evită să facă aceste greșeli în managementul echipei sale pe timp de criză, își vor câștiga încrederea oamenilor săi. Astfel, consecințele perioadelor de incertitudine (precum este pandemia) vor fi minime. Dacă știi ce să nu faci în calitate de lider, vei avea parte de o schipă eficientă, productivă și care aduce plus valoare semnificativă întregii companii. Dacă vrei să știi despre metodele și strategiile verificate și testate de-a lungul anilor care vor pune în funcțiune tot potențialul echipei tale chiar și în perioadă de criză, programează-ți o discuție de explorare probono cu unul dintre coach-ii RoCoach aici: www.coaching.ro/coaching.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top