Limite-articol

Cum pot limitele să-ți îmbunătățească viața profesională?

În anul în care Dubaiul testa limitele arhitecturii moderne și inaugura Burj Khalifa, cu toți cei 829 de metri ai săi, devenind cea mai înaltă clădire a lumii, și eu m-am înălțat la noi culmi profesionale, testând cu totul altfel de limite… Cele personale.

Era prima dată când aveam doi manageri: unul ierarhic și unul funcțional. Lucram într-o organizație mare, cu activitate intensă și treabă multă care nu se termina niciodată. Managerii mei erau fericiți să delege, iar eu eram fericită să-mi asum noi responsabilități și provocări din care să învăț și să cresc profesional. Sună că un film american cu final fericit. Numai că într-o zi mi-am dat seama că erau prea multe lucruri pe lista mea și nu păreau să se termine curând. Chiar de-aș fi avut o baghetă magică care să dilate timpul, tot n-aș fi reușit să le termin și să rămân și în viață.

S-au strâns câteva luni de frământări, de încercat noi metode de organizare, de prioritizare, de ore lungi petrecute la birou, de stres. La un moment dat am realizat că trebuie să spun stop și să organizez o întâlnire cu cei doi manageri. Am discutat deschis despre situația în care mă aflam și, spre norocul meu, am găsit destul de rapid o soluție împreună. Nu întotdeauna astfel de negocieri sfârșesc bine!

Dar, dincolo de rezolvarea situației, pentru mine a fost important ce am învățat din această experiență. Mi-am dat seama că lista mea a crescut constant pentru că nu știam să spun nu. Și fiindcă voiam să-mi dovedesc mie și celorlalți că pot. În viața mea a fost nevoie să-mi asum responsabilități devreme, astfel încât, în mod inconștient, la vârstă adultă îmi asumam, în continuare, mai multă responsabilitate decât era necesar. Iar această responsabilitate venea la pachet și cu multă presiune pe care o puneam pe mine, cu stres, cu sentimente de vinovăție care apăreau când trebuia să mă împart între birou și familie. Atunci mi-am dat seama că depinde de mine să-mi clarific ce vreau, ce e important pentru mine, să știu să comunic deschis și că nu sunt singură în această poveste. 

Acum, uitându-mă în urmă, îmi dau seama că ceea ce am făcut atunci, de fapt, a fost să-mi stabilesc mult mai clar limitele. Doar că exercițiul ăsta e util nu doar în situații speciale, ci în general și merge aplicat în plan profesional, personal și social. 

Unul dintre lucrurile importante care au ieșit la suprafață în perioada pandemiei a fost și acela de busculare a limitelor în multe arii din viața noastră. Odată cu munca la distanță, spațiul fizic de acasă s-a transformat și în spațiu de lucru, și/sau de scoală, după caz. Deși această amestecare a limitelor generează stres pentru mulți, reprezintă și o bună oportunitate să ne uităm mai atent la limitele pe care le-am setat, mai mult sau mai puțin clar, în relațiile noastre personale și profesionale și, mai ales, în relația cu sine.

Dar ce înseamnă, de fapt, să stabilești limite în activitatea profesională?

Ți s-a întâmplat vreodată să-ți fie greu să-ți întrerupi colegul care îți povestește ultima lui dramă când tu ai ceva urgent de terminat, de teamă să nu îl rănești ? Sau să nu-i ceri o informație managerului tău, de teama să nu-l deranjezi? Sau să îți fie greu să refuzi să faci ceva, chiar dacă știi că nu ai timp și asta ți-ar afecta performanța și chiar sănătatea? Atunci probabil îți este dificil să-ți fixezi limite sănătoase.

Când nu îți stabilești limite clare, relațiile cu cei din jurul tău pot fi afectate. Ajungi să faci lucruri pe care nu vrei să le faci. Te simți frustrat, dai vina pe ceilalți în loc să te uiți la tine și la responsabilitatea ta, să eviți situațiile inconfortabile și să ajungi să te distanțezi de ceilalți. Pe termen lung, și relația cu sinele este afectată, performanța, eficiența și chiar sănătatea.

Cum poți să setezi limite sănătoase în activitatea ta profesională și personală? 

Nu construind ziduri ci, mai degrabă:

– înțelegând mai bine care este rolul tău, cum contribui tu cel mai bine în organizație, ce valoare aduci organizației tale și asumându-ți responsabilitatea;

– păstrând confidentialitatea unor informații în relație cu colegii, managerii, clienții, furnizorii și creând un spațiu de încredere;

– devenind conștient de nevoile și valorile tale, de ceea ce este important pentru tine;

– învățând să-ți asculți corpul, să identifici semnalele care îți spun că e momentul să iei o pauză, să te oprești;

– învățând să-ți gestionezi emoțiile și să-ți folosești inteligența relațională, de exemplu, să identifici un trigger într-o discuție cu un coleg înainte să degenereze și să-ți consume câteva nopți de somn liniștit;

– comunicând asertiv, învățând să spui „nu” unor lucruri, pentru a putea spune „da” lucrurilor cu adevărat importante pentru tine și organizația ta;

– învățând să gestionezi conflictele, care sunt inevitabile pentru procesul nostru de creștere personală;

– devenind mai conștient despre unde ești și unde vrei să ajungi, despre limitele pe care le ai în prezent și să vezi dacă sunt la locul potrivit, dacă tu le-ai setat așa și dacă ai făcut-o, printr-o alegere sau din obișnuință;

Odată ce ai setat niște limite clare în activitatea ta profesională, ai putea să-ți ștergi fruntea și să iei o pauză. Dar adevărul e că procesul nu se oprește acolo. Limitele se schimbă odată cu noi și contextul în care evoluăm, cu obiectivele pe care ni le stabilim și cu gradul nostru de conștientizare, de dezvoltare personală și profesională. Menținerea unor limite sănătoase devine atunci un proces continuu de învățare, conștientizare și îmbunătățire. 

Paradoxal, mulți oameni privesc limitele ca pe ceva care distanțează sau ca pe o restricție. În realitate, stabilirea unor limite sănătoase creează spațiu pentru ceea ce este cel mai important în viețile noastre și conferă, de fapt, libertate. Mai ales libertatea de a face alegeri. Alegeri cu care să ne simțim aliniați, să aibă sens pentru noi și prin care să avem un impact pozitiv și în organizațiile în care lucrăm.

Să stabilești corect limitele în activitatea ta profesională te ajută, deci, să-ți protejezi sănătatea mentală și fizică, să performezi mai bine, să devii mai responsabil și să creezi relații de lucru sănătoase și de calitate, atât cu managerii, echipa, colegii cât și în extern cu clienții și furnizorii. Iar pentru a conștientiza că ai nevoie să-ți setezi corect limitele nu e musai să ajungi în situații limită. Chiar dacă unii o fac. La fel cum nu trebuie să construiești cea mai înaltă clădire din lume. Chiar dacă unii au făcut-o.

Nicoleta este coach profesionist și facilitator, cu o experiență profesională de 15 ani atât într-o companie multinațională, pe proiecte de dezvoltare și transformare organizațională, cât și că antreprenor. De peste 5 ani acompaniază la nivel individual și de echipă diverse organizații, de la multinaționale la mici antreprenori, pentru îmbunătățirea proceselor de colaborare, comunicare, luare de decizii, inovație. 

Pe lângă coaching sistemic, Nicoleta lucrează și cu metode inovatoare, precum Lego Serious Play și Design Thinking, metode testate și utilizate de zeci de ani de companii de renume din toate lumea. Puteți participa la workshop-urile Nicoletei dacă vreți : 

  • Să comunicați asertiv
  • Să vă gestionați emoțiile
  • Să vă descoperiți DE CE-ul personal/de echipa
  • Să aveți ședințe eficiente

Descarcă prezentările workshop-urilor facilitate de către Nicoleta Marin aici: https://coaching.ro/workshop-uri-nicoleta-marin/

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top