Cum isi saboteaza un lider propriul program de dezvoltare

Cum își sabotează un leader propriul program de dezvoltare

Am întâlnit și clienți recalcitranți. Clienți de coaching opuși schimbării, obtuzi sau apatici față de investiția făcută de o companie în dezvoltarea lor profesională.

Nu este ca și cum am pus o prea mare presiune noi, cei aflați de cealaltă parte a baricadei: eu ca și coach, HR managerul sau managerul direct – ca și sponsori. Este pur și simplu ori:

  • o alegere nefericită a destinatarului serviciilor de coaching
  • un timing nefericit – beneficiarul este încărcat operațional, trece printr-o perioadă emoțională dificilă etc.
  • o lipsă de chimie între stilul coach-ului și stilul de învățare al clientului.

Dincolo de aceste considerații contextuale, ușor de înțeles și ușor de abordat, există însă și clienți recalcitranți. Despre aceștia am considerat să expun câteva idei, înspre beneficiul nostru, al tuturor (inclusiv al lor).

Dezvoltare orizontală și verticală

Toată dezvoltarea științei psihologice din ultima sută de ani s-a adunat azi sub forma câtorva legi imuabile despre actualizarea potențialului uman, de la starea de dependență la cea de independență și la cea de interdependență psiho-emoțională:

  • există dezvoltare psihologică orizontală, laterală – achiziție de competențe (grow up – show up);
  • există dezvoltare psihologică verticală – schimbare de paradigme, credințe și sisteme de valori (wake up)
  • în ambele cazuri există shadows – umbre și colțuri întunecate și neigienizate ale psihicului, lăsate (natural) în urmă de oricare dintre cele două direcții de dezvoltare, datorate diferenței de ritm între faza de înțelegere și cea de actualizare a oricărei schimbări, care trebuie curățate (clean up)

Wake Up: etapa dezvoltării psihologice verticale în care are loc o înțelegere subită (aha!) datorată:

  • ori unei acumulări de înțelegeri minore care încep să capete sens împreună (connecting the dots);
  • ori unui șoc psihologic major

Grow Up: etapa de dezvoltare laterală în care individul trezit la o înțelegere superioară a realității face achiziția de competențe necesare actualizării acestei noi înțelegeri.

Clean Up: etapa (sărită și evitată de mulți oameni) de curățare a umbrelor datorate depășirii etapelor anterioare – psihoterapie.

Show Up: fără etapa de clean up, individul aflat acum în postura de a-și dovedi noile competențe o va face greșit, de multe ori rănind pe cei din jurul său.

Mentalitatea deschisă și mentalitatea închisă

Mentalitate ÎnchisăMeta – ObservatorMentalitate Deschisă
Am I right?By changing the internal questionsDo I learn?
Victim
Owner
Fixed
Growth
Knowing
Learning
Personality
Self
Self 1 (T. Gallwey)
Self 2 (T. Gallwey)
Judger (S. Chandler)
Learner (S. Chandler)
Inner critic
Inner hero
Reactiv (The Leadership Circle)
Creativ (The Leadership Circle)
Ego-Fears
Autoactualizare-Curaj
Solidified, calcified
Fluid, flowing
Artificial
Natural
Disconnected from nature
Connected to nature
Limbic System
Cortex System
Impulse/ Instinct
Rationality

Delay for 3″ – amygdala bypass

Marshmallow test – delayed gratification

Mentalitatea deschisă este starea minții în care primește și cere mai multă înțelegere: acest lucru se întâmplă mereu în etapa de grow up și show up. Coachingul dedicat performanței și obținerii de rezultate este potrivit aici.

Mentalitate deschisă vedem și la un individ care se trezește (wake up) către un nou nivel al conștiinței (înțelegerii realității): coachingul pentru dezvoltare este potrivit aici, mai puțin orientat către rezultate, sarcini, comportamente și competențe – ci către dezvoltarea minții.

Mintea se închide la sfârșitul etapei de show up și înaintea unui nou wake up (dacă va mai exista vreunul în cazul respectiv), în acel limboland în care demonstrezi continuu ceea ce ai mai demonstrat de o sută de ori la tine – performanțe, status, realizări, competențe dovedite – și încă nu te-ai plictisit să faci asta.

Clienți închiși și deschiși

Prin urmare, chiar și în cel mai fericit context organizațional, se prea poate ca un client să fie reticent față de coaching: nevoia lui psihologică din acel moment este mai degrabă îndreptată către demonstrații ale sinelui, nu către învățare nouă. Această situație este naturală și ușor de acceptat de către un coach pregătit psihologic, la rândul lui. 

Dar ce poate face în condițiile unui contract de afaceri care cere dezvoltarea liderului respectiv?

Soluții

  • amânarea contractului de coaching
  • prezentarea-educarea clientului cu privire la stadiile dezvoltării lui psihologice și verificarea unor simptome împreună cu acesta
  • coaching pentru explorarea plictisului actual și al unor viitoruri posibile mai provocatoare împreună cu clientul (what if coaching)
  • concentrarea coaching-ului asupra întăririi observatorului clientului.

Observatorul interior

Între cele două tipuri de mentalități, există un soi de ochi interior pe care îl putem activa ca să le observăm în acțiune: ne dăm seama când învățăm și ne dăm seama când nu vrem să învățăm.

Atunci când acest observator este antrenat (printr-un tip special de coaching evolutiv) el ne devine cel mai bun aliat în dezvoltarea potențialului propriu și auto-actualizare.

2 thoughts on “Cum își sabotează un leader propriul program de dezvoltare”

  1. Am găsit acest articol extrem de interesant tocmai pentru ca in acea spirala ma regăsesc și eu dar nu îmi puteam explica perioadele de dinainte de un nou grow-up.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top