Agilitatea-atuuri-ale-liderului-modern

Agilitatea și curajul liderului: Atuuri ale lumii moderne?

Evoluția lumii în care trăim determină o adaptare fantastică la schimbare din cauza sau, de ce nu, datorită rapidității de dezvoltare a tehnologiei. Ne confruntăm cu aplicații sau tehnologii care ne bulversează și transformă fiecare proces cunoscut până în ziua de astăzi într-un status învechit. 

Industrializarea 4.0 este dovada că orice companie sau lider trebuie să învețe să se adapteze ritmului de evoluție al pieței sau al proceselor de funcționare. 

Sistemele de business ale noii ere trec printr-o transformare agilă care necesită o adaptare continuă la fluxul descoperirilor tehnologice, dar și la nevoile consumatorilor care cunosc din ce în ce mai mult produsele sau nevoile lor și care și-au adaptat cerințele la multele „realități” false pe care le promovează Internetului în zilele noastre. 

Transformarea rapidă poate fi un obiectiv

Transformarea agilă devine astfel un act de curaj în rândul companiilor și al liderilor moderni care caută constant metode de îmbunătățire a proceselor interne sau externe. De aici s-a dezvoltat și un nou concept de organizații agile sau învățarea agilă, care presupune adaptarea la ritmul rapid de schimbare prin culegerea de informații despre piață și client din cât mai multe surse posibile și adaptarea acestora la tehnologia nouă. 

Companiile sunt acum într-o permanentă stare de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate (VICA) sau varianta originală, VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity). Acest tip de stare este influențat total de factorul uman, care, la fel cum precizam mai devreme, este în permanentă căutare de lucruri noi. Liderii agili devin astfel „studenți” agili. Aceștia divid întreg procesul într-unul practic, colaborativ, experimental, informativ, rapid, concis și flexibil, astfel încât să poată structura cât mai bine elementele necesare dezvoltării companiei. 

agilitate, leader

Oamenii sunt motorul organizațiilor eficiente 

Organizațiile moderne sunt astăzi mult mai aproape de oameni și de nevoile lor. Conduc studii importante despre comportamentul uman și sunt extrem de atenți la feedback-ul intern sau extern. De aceea, în lumea curajoasă a organizațiilor agile, transparența are puterea de a dezarma orice urmă de îndoială. 

Multe companii se află astăzi, însă, undeva între modelul de business tradițional și cel agil. Acest fapt schimbă într-adevăr modul de funcționare al companiilor, dar acestea însă nu se pot numi cu adevărat organizații agile până nu vor îndeplini toate cele 5 caracteristici:

  1. Organizațiile agile sunt concentrate obsesiv pe consumatorul/clientul lor și sunt concentrate pe a aduce valoare în comunitatea ce îi înconjoară, fie că vorbim de angajați, investitori, parteneri sau clienți
  2. Organizațiile agile se divid în echipe mici și puternice
  3. Organizațiile agile folosesc procese rapide de luare a deciziilor sau de învățare
  4. Organizațiile agile au un model dinamic al oamenilor care stârnește pasiune
  5. Organizațiile agile folosesc ultima generație de tehnologie pentru a se dezvolta

Acest tip de organizații necesită un nou tip de leadership. Pentru a conduce o organizație agilă, liderii trebuie să extindă și să transcendă competențele care în trecut îi ajutau să conducă eficient compania lor. 

Soluția este în fața noastră 

Această schimbare de gândire trebuie făcută rapid și necesită o cantitate mare de informații și un nivel ridicat de adaptabilitate. Companiile care încearcă să facă față schimbărilor adoptând modele tradiționale, ajung în final să eșueze. 

În 2011, Marc Andreessen, fondatorul Netscape, le-a atras atenția celor de pe Wall Street că investițiile ar trebui să se concentreze în viitor pe companiile de software. În 2018, primele cinci companii din lume după capitalizarea pieței erau din domeniul IT: Amazon, Apple, Facebook, Microsoft și Google. 

Același exemplu au încercat să îl adopte și cei de la General Electric care au eșuat lamentabil în foarte scurt timp datorită procesului tradițional prin care au încercat să construiască și să promoveze tehnologiile noi. 

Concluziile poveștii sunt mai mult decât evidente și subliniază nevoia unor modele de business inovative și actuale, dar și nevoia de curaj sau încredere în viziunea echipei proprii. Toate aceste 5 companii de top au avut o abordare agilă, bazată pe nevoia de a aduce valoare clienților, munca în echipe mici, cu cicluri scurte și pe o cultură organizațională liberală, în defavoarea uneia birocratice. 

Curajul este motorul liderului 

Toți liderii de top au avut curaj și au mizat pe modele nonconformiste de leadership care le-au adus în timp recunoașterea mondială și creșterea economică a companiei. Curajul înseamnă astfel deschiderea ta la schimbare și la modul în care gândești. Înseamnă să ai încredere în cei care îți spun că greșești sau că poți face mai bine. Curajul este esența unei schimbări abordate corect, care te poate aduce mult mai aproape de succes. 

Și așa cum spunea una dintre cele mai mari firme de consultanță în management, McKinsey:

„Change yourself first and then the organization.” 

Ai curajul să devii puternic și să schimbi modul în care gestionezi acum fiecare aspect al companiei tale?

Programul „Călătorie spre performanță” are la bază o viziune nouă asupra leadershipului și dezvoltă comportamente sănătoase prin modele eficiente de învățare. Educația ta este motorul evoluției companiei tale. Descoperă prin acest program că lucrurile pot fi învățate mai bine. 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top